Tjo!
Har köpt ett hus från 1963 som jag håller på att renovera och bakom tapeten finns ett material som påminner om en korsning av mdf och masonit. Ganska mjukt och känns nästan som papper.

Det är många lager tapet, mycket hål och en hel del skador som uppstått under åren så jag funderar på om det inte vore enklast och bäst att ta ner skivorna och börja om med plywood och gips.

Har ni några kloka ideer och eller synpunkter?

Tack på förhand och för ett fantastiskt forum 🕺

• En grön metallstång vid en sönderbruten brun korkskiva, med vit plastkant synlig. Skada eller förstörelse syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En genombruten vägg med exponerad isolering och en plastslang som tränger igenom skadan.
    Skapa konto
  • Närbild på väggmöte och träpaneler, med synlig spackel och ojämnt målararbete.
    Skapa konto
Tretex.

Tja, det är ju inte det absolut bästa isolerings-materialet, men det ger nog bättre utväxling att tilläggsisolera eller byta uppvärmningsmetod.
Att bara byta ut tretexen mot modern isolering och gipsskivor är nog inte värt arbetet i förhållande till vad du vinner på det.

• Gilla
Ericdahne
  • Laddar…
Tretex är både ljuddämpande och lite isolerande. Bara byta till gips gör att du går miste om de egenskaperna, så tänk efter först.

• Gilla
Ericdahne
  • Laddar…
BirgitS
Fast å andra sidan är gips bra mycket brandtåligare än treetex.

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar 🙏
Hur hade ni gått till väga för att få ett schysst ytskikt om man behåller skivorna?

Med tretex blir det vad det blir, går inte få lika bra som med gips.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Skulle gissa att det är råspont bakom tretexen, så en stabil vägg. Själv satte jag 6mm renoveringsgips ovanpå tretexen. Blir bra underlag för färg eller tapet, och tretexten hjälper till på isoleringen…

Jag bor i ett hus från -68 och hade råspont med tretex på alla väggar i huset. När vi har renoverat har jag tagit ner all tretex och satt gips direkt på råsponten. Har funkat bra i alla rum, inget större arbete. Gör hellre det än tar ner tapet :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.