Tjo!
Har köpt ett hus från 1963 som jag håller på att renovera och bakom tapeten finns ett material som påminner om en korsning av mdf och masonit. Ganska mjukt och känns nästan som papper.
Det är många lager tapet, mycket hål och en hel del skador som uppstått under åren så jag funderar på om det inte vore enklast och bäst att ta ner skivorna och börja om med plywood och gips.
Har ni några kloka ideer och eller synpunkter?
Tack på förhand och för ett fantastiskt forum 🕺
Har köpt ett hus från 1963 som jag håller på att renovera och bakom tapeten finns ett material som påminner om en korsning av mdf och masonit. Ganska mjukt och känns nästan som papper.
Det är många lager tapet, mycket hål och en hel del skador som uppstått under åren så jag funderar på om det inte vore enklast och bäst att ta ner skivorna och börja om med plywood och gips.
Har ni några kloka ideer och eller synpunkter?
Tack på förhand och för ett fantastiskt forum 🕺
Tretex.
Tja, det är ju inte det absolut bästa isolerings-materialet, men det ger nog bättre utväxling att tilläggsisolera eller byta uppvärmningsmetod.
Att bara byta ut tretexen mot modern isolering och gipsskivor är nog inte värt arbetet i förhållande till vad du vinner på det.
Tja, det är ju inte det absolut bästa isolerings-materialet, men det ger nog bättre utväxling att tilläggsisolera eller byta uppvärmningsmetod.
Att bara byta ut tretexen mot modern isolering och gipsskivor är nog inte värt arbetet i förhållande till vad du vinner på det.
Jag bor i ett hus från -68 och hade råspont med tretex på alla väggar i huset. När vi har renoverat har jag tagit ner all tretex och satt gips direkt på råsponten. Har funkat bra i alla rum, inget större arbete. Gör hellre det än tar ner tapet 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varifrån är dessa utemöbler? Vilket material
Trädgård allmänt -
Vet någon vilket material handfatet är gjort av. Från 1980 talet.
Badrum -
Vilket material är detta och hur fixar jag detta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket material på uppfart? Hjälp mig välja...
Byggmaterial & Byggteknik -
Innertak, vilket material kan det vara under takpanelen?
Tak & Vind