5 767 läst ·
52 svar
6k läst
52 svar
Vilket märke passar bäst för små händer?
Jag har haft Hikoki länge, många olika maskiner. Föredrar oftast dem framför Bosch men jag blandar lite mellan de märken och verktyg jag tror är bäst för mina ändamål.
En styrka med Hikoki är att alla verktyg, även trädgård, kylboxar och dammsugare, såväl 18 som 36 V, fungerar med samma batteri.
En styrka med Hikoki är att alla verktyg, även trädgård, kylboxar och dammsugare, såväl 18 som 36 V, fungerar med samma batteri.
A AndersS skrev:Du har redan Bosch 12V som fungerar bra, fortsätt med dem. Vilka maskiner vill du komplettera med som din fru ska kunna använda?
Har haft Bosch 12V, eller 10,8 V som de benämndes först, i 20-25 år och nu senare kompletterat med deras 18V. Men det är för sågar/vinkelslip. Har väl lite mindre händer och inga problem med att greppa dem.
Sladdmaskinerna som jag inte ersatt är olika slip/putsmaskiner och handöverfräs.
ännu konstigare kan tyckas att de maskiner som badgas hikoki här, säljs i usa som metabo hpt.S SalK skrev:
metabo i resten av världen inklusive här i europa har annat system, även benämnt cas; det lanseras som ett universellt system. och således i sin tur tänkt passa en rad andra fabrikat. men inte metabo hpt.
kan vara bra känna till om man är ute efter adapters.
bosch gör det nästan värre. tre system varav ett lanseras som universellt. men inte passar de egna två övriga systemen.
oj, det var märkligt. tyvärr är det väl den värld vi byggt upp.R rakt09 skrev:ännu konstigare kan tyckas att de maskiner som badgas hikoki här, säljs i usa som metabo hpt.
metabo i resten av världen inklusive här i europa har annat system, även benämnt cas; det lanseras som ett universellt system. och således i sin tur tänkt passa en rad andra fabrikat. men inte metabo hpt.
kan vara bra känna till om man är ute efter adapters.
bosch gör det nästan värre. tre system varav ett lanseras som universellt. men inte passar de egna två övriga systemen.
Vad menar du gällande bosch, det får du nog utveckla?
ja battterivärlden är en djungel.S SalK skrev:
gällande bosch var det bara något jag läste. har inte riktig historisk koll själv, men någon gång slutet av nolltalet minns jag att de bytte 18v-system. i nuläget finns vad jag känner till dels ett proforma universellt 18-system som passar grön bosch och en del andra märken, men inte egna serien professional även kallad blå. altså en egen serie för dem. sedan finns 10,8/12. och på det har bosch en 36v-serie..
ja det där blev visst mer än tre. makita som är mitt hemmamärke kör samma batterier 18 och 36.
själv kör jag mina 18v boschmaskiner helst på makitabatterier, via adapters. uppskattar den snabbare laddningen av dessa, och har sådana gott om dem och igång sedan drygt 15 år. liksom samma batterier till några metabos och parkside.
men på en del extra strömhungriga makitamaskiner använder jag numer hellre tabless metabobatterier. ett sådant 18/8,0 batteri orkar belastas med osannolika 1800 watt, två styck det dubbla. det är bara att kräma på, batterierna blir knappt ljumma.
även bosch säljer ett motsvarande tabless 18/8,0 -batteri. att det blev metabo för mig var mest för det var aktuellt köpa en steinel 18v underbar varmluftspistol och som i original går på metabobattererna. och den drar mycket ström...
Batterier har ändrats över tid och även maskiner, min första maskin var en 7,2V grön Bosch på 80-talet, sedan en blå 9,6V, och så vidare via de större 12V och mindre 10,8/12V, osv.
Så över en 40-årsperiod har det förekommit olika batterier, men inget som varit störande för mig då jag ändå bytt/uppgraderat bland maskinerna.
Så över en 40-årsperiod har det förekommit olika batterier, men inget som varit störande för mig då jag ändå bytt/uppgraderat bland maskinerna.
Så är det och det är inte problemet då det inte släpps nya maskiner till de gamla formaten. Det som är störigt för oss konsumenter är att de har igång flera olika serier av batterier parallellt som de släpper verktyg till. Och här tror jag, som nämndes ovan, att Bosch är den värsta syndaren.A AndersS skrev:Batterier har ändrats över tid och även maskiner, min första maskin var en 7,2V grön Bosch på 80-talet, sedan en blå 9,6V, och så vidare via de större 12V och mindre 10,8/12V, osv.
Så är det kanske om man väljer att köpa olika maskintyper utan att ta hänsyn till batterier, jag har t.ex. idag valt Bosch blå 18V för nya snickeri/byggmaskiner, dvs köps inga gröna, och sedan för nya trädgårdsmaskiner med batteri är det Ryobi 18V(ok erkänner att jag köpte en Bosch blå 18V trimmer för att testa). Så ska det handlas ny batterimaskin är valet ganska enkelt.😉 Och med två fastigheter har jag dubbelt av laddare och x batterier, men också av maskiner så många kan det bli.nanowire skrev:
För kraftigare maskiner och längre användning är det fortfarande bensin som gäller och då blir det Stihl, oftast i skog.
Redigerat:
Om bosch bara haft en typ av 18 V-batterier hade du inte varit tvungen att skaffa en extra batteriserie/fabrikat för trädgårdsverktygen…A AndersS skrev:Så är det kanske om man väljer att köpa olika maskintyper utan att ta hänsyn till batterier, jag har t.ex. idag valt Bosch blå 18V för nya snickeri/byggmaskiner, dvs köps inga gröna, och sedan för nya trädgårdsmaskiner med batteri är det Ryobi (ok erkänner att jag köpte en Bosch blå 18V trimmer för att testa). Så ska det handlas ny batterimaskin är valet ganska enkelt.😉 Och med två fastigheter har jag dubbelt av laddare och x batterier.
Det är inte direkt för din fördels skull de har olika formfaktorer på sina batterier
Nja, för att när jag gjorde valet förra året hade Ryobi större urval av maskiner som passade mitt behov utav trädgårdsmaskiner. Kanske inte helt optimalt med två batterisystem men inget som stör mig om jag nu kan leva med dem i x-år innan det kommer något nytt. Har inte brytt mig om att leta adaptrar, för det finns säkert till Bosch-Ryobi eller tvärt om.nanowire skrev:
Precis, bosch blå batterisystem hade tills nyligen inga trädgårdsredskap alls.A AndersS skrev:Nja, för att när jag gjorde valet förra året hade Ryobi större urval av maskiner som passade mitt behov utav trädgårdsmaskiner. Kanske inte helt optimalt med två batterisystem men inget som stör mig om jag nu kan leva med dem i x-år innan det kommer något nytt. Har inte brytt mig om att leta adaptrar, för det finns säkert till Bosch-Ryobi eller tvärt om.
Adapter Ryobi till Bosch skulle förvåna mig om det finns (och om det i ett flertal fall ens skulle fungera med ett batteri som sticker ut så långt).
Då får man väl vända på det Bosch till Ryobi, finns alltid möjligheter inte enbart problem?😉 men har inte kollat då det inte är aktuellt.nanowire skrev:
Fick ju med tre batterier till Boschsatsen jag köpte.
makita 40v har jag aldrig sett någon använda eller sälja. tror kanske det somnar in, så som deras '36' gjorde.nanowire skrev:
2x18 däremot en stor succe.
nu väntar vi på att tabless celler börjar produceras i 21650 eller 20650, så denna överlägsna batterityp kan komma makita 18 och 2x18 tillgodo
aka trängsel i batterifacken.
inte tagit ut luften: bosch har ett tag haft 20650 i några av sina packar, vad jag vet dock inte tabless.