54 820 läst · 195 svar
55k läst
195 svar
Vilket märke på elverktyg är bäst?
har förresten en grön pex 15 slipmaskin som säkert hängt med i 20 år. Den är grym, har kikat på att uppgradera men gröngölingen gör jobbet för bra för att pensionerasLarsa skrev:
Självklart är inte märket som vinner här automatiskt bäst i hela världen, men det är kul att höra vad folk tycker överlag.Mats-S skrev:
Hilti inte med på listan... Nåväl. Jag säger Festool men det finns några likvärdiga när det kommer till maskiner. Men ingen som gör det lika lätt att ha ordning på prylarna och samtidigt har en lika komplett lista med verktyg. Tycker jag som gör inredningar och montage.S0MMER skrev:
Jag menar att proffsen inte använder Bosch, och i en omröstning bland proffs skulle Bosch knappt vara ett alternativ.S0MMER skrev:
Själv skulle jag röstat på Makita för typ 6-8 år sen då maskinerna tillverkades i i Japan, o var kvalite på riktigt.
Ok du menar så. Tror nog att vi har en hel del proffs här på forumet dock. Så svårt att definiera proffs men ett proffs kan nog göra underverk även med en gammal lågprismaskin. Proffsigheten sitter nog inte i verktyget. Däremot så känner ju vissa antingen direkt eller efter att ha bytt från ett märke till ett annat att man gärna håller sig till ett märke, det är lite den känslan hos folk jag är ute efter, deras subjektiva åsikter.Isakare skrev:
Makita! Allt jag vill ha finns.. och mer. Har aldrig någonsin fått problem med någon av mina maskiner. Laddar snabbt! Dessutom, trots rejäl kraft så är de oftast relativt lätta. Det avgörande för mig dock: handtagen ligger rätt i handen och är av bra material. Fantastiskt om jag ska skruva (eller såga) en heldag.
Fast min hyllning kanske beror på att jag inte har råd med festool?
Fast min hyllning kanske beror på att jag inte har råd med festool?
Festool alla ggr men dyra som satan, är man yngre vad nu det är så köper man kvalitet och då håller det oftast väldigt länge och blir billigast i längden samt gör ett bra jobb. Bygga på efterhand och vara rädd om grejjernaS0MMER skrev:
Jag kan inte med Makita efter att ha köpt deras multifräs. Riktig skitfräs som möjligen kan användas som en kantfräs.S0MMER skrev:
Den har tillbehör för att användas även som handöverfräs, men klarar inte mer än 3 mm att pinnfräsa. Sedan brinner motorn.
Kan bara hålla med har en grön Bosch 18v sen gammalt. Grymt ineffektiv. Urkass batteritid. Inte så dyr såklart, men den är på gränsen till oanvändbar. Nästan alla andra verktyg jag har är makita. Ångrar djupt att jag köpte tigersågen.. skulle bara använda lite. Blir istället arg varje gång jag måste ta fram den.MathiasS skrev:
Finns inget märke som är "bäst". Olika beroende på hur din målbild ser ut och vilket verktyg det gäller.S0MMER skrev:
Ungefär lika begåvat som Christer med sina bilrattar som var 2 meter lång och vägde 100 kg och som gav en Fiat 500 dåligt betyg för "dåligt utrymme i baksätet". Så definiera "bäst" den som kan....
En av Julas skruvdragare är extremt prisvärd och vann testet om hur många skruvar en laddning kunde dra i över skruvdragare som kostade 6-8 ggr så mycket. Om den är "bäst" låter jag vara osagt. Men en bra och prisvärd skruvdragare är det. Julas verktyg i allmänhet är inte särskilt bra, men ofta prisvärda för småpularen, men inte för proffset. Utom skruvdragaren då....