Ska flytta ett Infällt uttag en meter åt sidan och ska täcka det gamla med en täckdosa med näsa, då det ska stå för möbel mot väggen just där. Finns ingen plats för det gamla uttaget. Se bild.
Köpte först en liten täckdosa med näsa. Men kom sedan på att jag ju måste täcka det gamla hålet med något som inte enkelt går att peta loss.
Så hur löser man det? Finns det någon smidig produkt som gör att jag kan skruva fast en täckdosa med med näsa?
Kabeln kommer dras nedåt och längs sockeln. Hålet har en dosa i metall på 55 mm i diameter. Ca 50 mm djupt. 40-tals hus.
Köpte först en liten täckdosa med näsa. Men kom sedan på att jag ju måste täcka det gamla hålet med något som inte enkelt går att peta loss.
Så hur löser man det? Finns det någon smidig produkt som gör att jag kan skruva fast en täckdosa med med näsa?
Kabeln kommer dras nedåt och längs sockeln. Hålet har en dosa i metall på 55 mm i diameter. Ca 50 mm djupt. 40-tals hus.
Tack för tips.tommib skrev:
Det ska alltså inte sitta något uttag där längre. Bara täcka kopplingen. Kan de användas ändå?
Vad använder jag i så fall till dessa dosclips? Förstår inte riktigt hur jag använder dem med en täckdosa. Den gamla dosan i metall sitter lite längre in, då putsen är ca 10 mm tjock innan betongen och dosan börjar.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Någon låg förhöjningsram+lock?
https://www.elbutik.se/product.html/forhojningsram-elko-rot-ip-21?category_id=465
https://www.elbutik.se/product.html/forhojningsram-elko-rot-ip-21?category_id=465
Kikade på dessa. Intressant och smart. Men hur monteras dessa egentligen?Finns ingen flärp på metalldosan i hålet. Ska de kanske klämmas fast runt kanten av väggen på metalldosan i hålet. Så att ena sidan med skruvhålet hamnar på insidan och den andra mellan dosans vägg och betongen.tommib skrev:
Och kan jag alltså skruva fast ett doslock sedan?
Ja.M marp68 skrev:Kikade på dessa. Intressant och smart. Men hur monteras dessa egentligen?Finns ingen flärp på metalldosan i hålet. Ska de kanske klämmas fast runt kanten av väggen på metalldosan i hålet. Så att ena sidan med skruvhålet hamnar på insidan och den andra mellan dosans vägg och betongen.
Och kan jag alltså skruva fast ett doslock sedan?
Hittade denna, med dosclips för att få fäste för ett par skruv?M marp68 skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/elko-tacklock-fyrkant?category_id=1963
Du ser rätt. Inte enligt reglerna riktigt.R roli skrev:
RKK 1,5 mm
Hade hemma, kort avstånd och ligger luftigt.
Borde kanske köpa hård kabel för fast anslutning.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Risk för dåligt drag med den här lösningen?
Ved, Pellets, Flis -
Vad är detta för typ av list/sockel och vilket syfte har den? Vad kallas den?
Golv -
Lösning för dricksvattenbrunn?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lång torktid för gipsbruk bakom kakel, och bra lösning på sprucken vägg bakom kakel?
Tillbyggnad -
Planlösningen, något som kan förändras till vilket pris?
Planlösningar