Byggahus.se
Ska flytta ett Infällt uttag en meter åt sidan och ska täcka det gamla med en täckdosa med näsa, då det ska stå för möbel mot väggen just där. Finns ingen plats för det gamla uttaget. Se bild.

Köpte först en liten täckdosa med näsa. Men kom sedan på att jag ju måste täcka det gamla hålet med något som inte enkelt går att peta loss.

Så hur löser man det? Finns det någon smidig produkt som gör att jag kan skruva fast en täckdosa med med näsa?

Kabeln kommer dras nedåt och längs sockeln. Hålet har en dosa i metall på 55 mm i diameter. Ca 50 mm djupt. 40-tals hus.

• Öppen eluttagshåla i vägg med exponerade kablar och anslutna skarvklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Dosclips.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Dosclips.
Tack för tips.

Det ska alltså inte sitta något uttag där längre. Bara täcka kopplingen. Kan de användas ändå?

Vad använder jag i så fall till dessa dosclips? Förstår inte riktigt hur jag använder dem med en täckdosa. Den gamla dosan i metall sitter lite längre in, då putsen är ca 10 mm tjock innan betongen och dosan börjar.

• Öppen vägguttagshållning med kabel och kontaktor, redo att täckas, i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Öppen elektrisk installationsdosa i vägg med synliga kablar och skarvklämmor, redo för täckning.
    Skapa konto
  • Öppen eldosa i vägg med synliga kopplingsklämmor och elektriska kablar, redo för att täckas över.
    Skapa konto
  • Elektrisk installation med en vägguttag, kabelkanal och en täckdosa där ett gammalt uttag har tagits bort.
    Skapa konto
tommib
Du sätter fast dosclipsen i diskanten och skruvar sedan fast näslocket i dem med vanlig dosskruv.

Ett tips för att det inte ska se så amatörmässigt ut är att ha jämna avstånd mellan klammer.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
richardtenggren
Fotografen Fotografen skrev:
Någon låg förhöjningsram+lock?
[länk]
Då kan man skruva i hörnen och skippa dosclipsen också.

Doslocket i TS bild är väl inte okej, då det är ett snäpp-lock.

Fotografen Fotografen skrev:
Någon låg förhöjningsram+lock?
[länk]
Då blir det tyvärr lika utstående som när det infällda uttaget satt där. Tack ändå. Det ska alltså täckas med ett platt lock som sitter fast. Kan möjligtvis högst vara lika tjock som näsan på doslocket.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Doslocket i TS bild är väl inte okej, då det är ett snäpp-lock.
Precis, det måste skruvas fast. Har ett annat, större diameter, med två hål för skruv. Egentligen bättre då ett större täcker bättre.

tommib tommib skrev:
Dosclips.
Kikade på dessa. Intressant och smart. Men hur monteras dessa egentligen?Finns ingen flärp på metalldosan i hålet. Ska de kanske klämmas fast runt kanten av väggen på metalldosan i hålet. Så att ena sidan med skruvhålet hamnar på insidan och den andra mellan dosans vägg och betongen.

Och kan jag alltså skruva fast ett doslock sedan?

Vad är det för kabel som du använt till förlängningen? Ser inte riktigt ut som en som är avsedd för fast förläggning... eller ser jag fel?

tommib
M marp68 skrev:
Kikade på dessa. Intressant och smart. Men hur monteras dessa egentligen?Finns ingen flärp på metalldosan i hålet. Ska de kanske klämmas fast runt kanten av väggen på metalldosan i hålet. Så att ena sidan med skruvhålet hamnar på insidan och den andra mellan dosans vägg och betongen.

Och kan jag alltså skruva fast ett doslock sedan?
Ja.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Då blir det tyvärr lika utstående som när det infällda uttaget satt där. Tack ändå. Det ska alltså täckas med ett platt lock som sitter fast. Kan möjligtvis högst vara lika tjock som näsan på doslocket.
Hittade denna, med dosclips för att få fäste för ett par skruv?
https://www.elbutik.se/product.html/elko-tacklock-fyrkant?category_id=1963

• Gilla
marp68
  • Laddar…
R roli skrev:
Vad är det för kabel som du använt till förlängningen? Ser inte riktigt ut som en som är avsedd för fast förläggning... eller ser jag fel?
Du ser rätt. Inte enligt reglerna riktigt.
RKK 1,5 mm
Hade hemma, kort avstånd och ligger luftigt.

Borde kanske köpa hård kabel för fast anslutning.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.