Byggahus.se

Vilket kök blir bäst i verkligheten?

1. A
    Medlem Nivå 3
    Nu måste jag få lite input.

Vi har redan köpt kök från IKEA men inte satt upp det än (huset är inte klart...)
    Så här var det tänkt.

Nu helt plötsligt kom vi på att passbiten till höger blev så bred att det kanske inte blir snyggt.
    Kan man istället sätta passbitar av samma typ som bänkskivan mellan skåpen som så här?

Blir det bättre? Vad tycker ni?

Förresten ska ugnen vara som på bilderna eller under hällen? Vi kan inte bestämma oss alls.
    Vi använder inte ugnen så ofta skall kanske tilläggas.

Info: Det är IKEAS ritprogram så det tillkommer lite piff som inte går att rita in men planlösningen och idén syns ju.

/Adrian

2. K
    Medlem Nivå 2
    är det kylen som står under diskbänken? och diskmaskin till vänster om diskbänk? annars ser det ju bra ut.

3. 0
    Medlem Nivå 2
    Jag tycker översta bilden var lite bättre. Passbiten kanske kan ha samma färg som luckorna...?

4. A
    Medlem Nivå 3
    @ klitsie:
    Kyl och frys syns inte på bilden. Det är diskmaskinen under diskbänken.

@000hello000: Det känns som om det kan bli lite tråkigt med vita passbitar, då kan det nästan kvitta.

Bänkskivan kommer att vara massiv ek 4cm tjock. Om man då tar ekskiva och sätter mellan skåpen känns det som det borde bli mer "liv".
    Finns det ingen annan här som gjort något liknande?

5. A
    Medlem · Nivå 16
    Skåpen är ju gjorda för att skruvas ihop. Naturligtvis går det att sätta distanser mellan skåpen, även om det blir lite mer jobb. Vad är det för mått det handlar om? Hur bred blir passbiten vid de olika metoderna?

6. A
    Medlem Nivå 3
    Jobb är ju skoj... :)

Passbiten blir mellan 10 - 15cm i första alternativet, ca 5cm i andra.
    Jag planerar att hitta en ekskiva på ~2cm att använda som distansbit. Kanske även sätta den med lite "utskjut" för att få lådorna att se infällda ut. (Någon som förstod???)

7. pokergirl
    Medlem Nivå 4
    Ni kommer inte att uppskatta en diskmaskin som är mitt ivägen i köket, flytta den till ugnsplatsen. Om ni tänkte induktion kan ni ändå inte nyttja översta lådan under hällen så en underbyggnadsugn hade nog blivit bra där.

8. K
    Medlem Nivå 2
    "undre" förslaget kan nog bli riktigt snyggt. med infällda fronter som du säger. undrar lite vad ska ni ha i "ugnsfacket" till vänster? ett tips jag fick till mitt kök av HTH-säljaren när jag diskuterade med honom var att man ska ha diskmaskinen i direkt anslutning till diskbänken så att man kan stå och skölja av disk och mata diskmaskinen utan att flytta sej men också utan att den är ivägen (lite luddigt kanske men hoppas ni förstår) ...

9. 0
    Medlem Nivå 2
    Jag trodde det bara var en passbit i översta bilden. :confused:

10. A
    Medlem Nivå 3
    Ugnsfacket till vänster kommer att få en vanlig lucka. Vi har tre barn 0 - 6 år så det skåpet är tänkt att innehålla tallrikar i lådorna och glas bakom luckan. Då är det lätt att hjälpa till att duka bord osv även för fyraåringen utan att behöva klättra till överskåp .

@ Pokergirl:Ang. diskmaskin har vi den placeringen idag, mellan diskho och spis, och det stör oss inte alls. Luckan är ju oftast stängd. Det som är bra med placeringen är som klitsie säger att det är lätt när man ska plocka i lortig disk plus att i det här fallet kommer det att bli nära till tallriksskåpet när det är dags för urplockning.
    Men jag tror liksom du att ugnen får flytta till under spisen.

11. A
    Medlem Nivå 3
    Jo, en bred passbit men också en passbit vid spisen.
    Men jag trodde du menade vita passbitar istället för ek i andra förslaget.
    Sorry.

/Adrian

12. A
    Medlem Nivå 3
    Bifogar planlösningen.
    En annan anledning till det halvhöga skåpet är också att stoppa lite diskljud eftersom det är relativt öppen planlösning.

13. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Har svårt att råda, det är nog en fråga om tycke och smak. Men alternativ två blir ju klart marigast att montera eftersom man normalt sett skruvar ihop skåpen med varandra för att få stabilitet.

Ett par andra synpunkter dock. Vi har också diskmaskin mellan diskho och spis. Fungerar alldeles utmärkt. moderna diskmaskiner skall INTE öppnas och stå halvöppna. Disken skall torka i diskmaskinen med luckan stängd. Om man öppnar luckan direkt efter avslutad disk och låter den stå öppen så får man däremot snart ett fuktproblem i skivan ovanför diskmaskinen. Den enda gång vi har diskmaskinen öppen är när vi plockar i och ur disk. Vad som är viktigt dock är att köpa en diskmaskin som är så tyst som möjligt eftersom ett diskprogram tar över två timmar och framförallt om man har en öppen planlösning. Vi köpte den tystaste, inbyggda diskmaskin vi kunde hitta och jag kan ärligt säga att den inte hörs det minsta (förutom lite när den tömmer ut vattnet).

En annan sak som, för mig, skulle kännas lite störande är det halvhöga skåpet till vänster mot matplatsen. Det kommer att göra att kontakten med den i köket blir mindre och det skymmer. Som ljudskydd för diskmaskinen behövs det inte. Jag skulle hellre ha en bänkskiva där. För mig känns det naturligt att på bänkskivan mot matplatsen ställa saker, tallrikar, mat mm som sedan skall fram på matbordet. Den bänkskivan är också naturlig att använda som gående bord, för buffémat, för välkomstdrinken mm.

14. A
    Medlem Nivå 3
    Mmm, eftersom vi ska bygga ihop köket själva får vi väl ta att det kan bli lite krångligare om det blir snyggare. Det kommer ju att stå där några år iallafall.
    Vad gäller det halvhöga skåpet finns möjligheten att sätta det bredvid det andra om det känns alltför konstigt.
    Det är tänkt att bli en flyttbar bänk/sideboard längs väggen för välkomstdrinken så just det ser jag inte som ett problem.

Ljudskyddet var inte för diskmaskinen utan skramlet i diskhon när man håller på i köket.
    Vi prioriterade också ljudnivån vid inköp av diskmaskin så den ska vara tyst.

15. M
    Medlem Nivå 2
    Är det ett vinställ som är till höger om kökfläkten?
    Temperaturen varierar väldigt mycket i ett kök (speciellt ovanför hällen) så vinet bör förvaras på anna plats än köket.

Bara en liten tanke...