Byggahus.se

Vilket husföretag är du nöjd med?

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Alla skriver om sina dåliga erfarenheter( missförstå mig ej det är kanon bra att ni gör det) men kan vi inte peka på vilka företag som gör ett bra jobb. Det vore kul att se om det blir samma företag som komer upp fler gånger........................

2. M
    Medlem Nivå 1

Re: Vilket husföretag är du nöjd med?

Hittills är vi mycket nöjda med Mjöbäcksvillan. De har ritat om och ritat om tills vi varit nöjda och säljaren har engagerat sig i hur vi vill ha det, tipsat om hur vi kan komma ner i pris osv. Vi ska skriva kontrakt idag, så vi får väl se sen ;)......

Vilket företag funderar du själv på eller har erfarenhet av?

Trevlig helg!
    /Monica!

3. B
    Medlem Nivå 1

Hej Monica9. det är lite tidigt att läge att säga att ni är nöjda med husleverantören - de flesta problem dyker upp i ett betydligt senare skede - när huset ska vara klart och det fattas saker och det levereras fel saker och när det blir problem med entreprenörerna...

Tyvärr har jag inte nåt förslag på nån husleverantör där det inte blir mycket problem - men det kanske finns nån?? ;)

4. B
    Medlem Nivå 1

Vi har precis startat så än så länge har vi inte knytit oss till något förtag utan pratat lite med många. Den som har tagit sig mest tid med oss är Värsåsvillan, men vet ej om de håller vad de lovar. Jag är nämligen lite skeptisk då jag bara hört negativt om dem.

5. B
    Medlem Nivå 1

bmw:

Är ni nöjda med Anebyhus?

6. B
    Medlem Nivå 1

Svårt att svara ja eller nej på den frågan ::).
    Jag är nöjd med kvaliteten och den stora flexibiliteten (vi skissade huset själva och Anebyhus genomförde våra ideér.) - men inte riktigt nöjd med att dom missade en hel del i leveranserna, en del prylar kom inte alls, och annat var fel färg eller utförande. (delvis beroende på underentreprenörer?)
    Men om några månader när (om) allt har löst sig så kommer jag förhoppningsvis att säga att jag är nöjd med Anebyhus. :)

7. B
    Medlem Nivå 1

Vi är väldigt nöjda så här långt med älvsbyhus. Har iofs inte kommit så långt ännu vi har 5v kvar till husleverans. Men faktum är att av alla husfirmor vi kontaktade så va älvsbyhusförsäljaren den ända som visade lite engagemang och va verkligt intresserad redan vid första kontakten. Vissa va så ointresserade och snorkiga så jag hade inte köpt hus av dom om jag så hade fått 50% rabatt.. Tycker det är lite konstigt med tanke på att det finns ju väldigt många husleverantörer och man tycker dom borde känna av att det är hård konkurrens.. Men det byggs ju otroligt mycket nu så dom kanske tycker att dom får sälja iaf fast dom inte lägger ner nå energi på det...

Mvh Björn

8. chris47
    Medlem Nivå 8

Jag är väldigt nöjd med Willa Nordic och entreprenören Nordicon i Göteborg.
    /CC

9. T
    Medlem Nivå 1

Med 6 veckor kvar till husleverans kan jag bara säga att så här långt är jag väldigt nöjd med Älvsbyhus. Säljaren har varit hjälpsam och trevlig, all personal som jag har haft kontakt med på huvudkontoret har var trevliga och tjänstvilliga.

Det enda som inte fungerat klockrent så här långt är att vid grundleveransen saknades carport-delen. Detta berodde på den mänskliga faktorn hos Ä-hus, som missat att meddela grundtillverkaren om att jag i efterhand beställt deras Carport. Hursomhelst så drabbar detta inte mig på något sätt då de kommer tillbaka och monterar resten om någon vecka. Än så länge känns det i alla fall som jag valt helt rätt (hoppas att det känns så om några månader också).

10. L
    Medlem Nivå 2

Överlag är vi nöjda med Hjältevadshus. Däremot inte med grundentreprenören. Men allt är okej. Man kan väl säga som så att vi tycker vi fått rätt mycket för pengarna. Skulle vi ha en annan budget hade vi inte valt Hjältevadshus men det beror inte på deras bemötande som till 99% alltid har varit bra utan mer att vi skulle vilja ha ett mer gediget hus i framtiden. Men vi har fått det vi velat när det gäller ändring av planlösning, huset försenades tre veckor men det gjorde oss inget då det spöregnade båda gånger då det var tanken att det skulle komma och sen var det strålande sol på den dag det verkligen kom. Tycker framförallt kontakt med huvudkontoret i Hjältevad har varit bra.

// Lina

11. L
    Medlem Nivå 5

Såhär 2 månader före inflyttning kan jag bara säga att vi är väldigt nöjda med Trivselhus!

Säljaren var verkligen bra, och en stor stötta till oss genom hela processen.
    Leveranser har varit i tid, och dom hantverkare som TH har rekommenderat har varit väldigt bra... Än så länge!

Baggio, det svar du letar är inte är inte lätt att ge. Här på forummet hittar du många åsikter båda för och emot dom olika husföretagen.
    Vissa har haft dårliga erfarenheter med sin bryggare, och är då väldigt negativa. Där finns sådana historier om ALLA tillverkare.
    Dom flesta rekommenderar det dom själva bygger med, och många är väldigt negativa till andra företag än sitt "eget".
    För min egen del har jag dårliga erfarenheter av ett par andra företag, men det beror endast på dom säljarna vi har haft kontakt med. Hade man fått prata med kollegan, så kanske man hade valt det företaget i stället... Dom är väldigt likvärdiga!

Lycka till med valet!

PS. BMW, efter att ha tittat lite på dina bilder är jag skrämt... Kanske inte från Anebyhus, men vilka dårliga hantverkare du har haft. Tråkigt :-[

12. U
    Medlem Nivå 1

Hjältevadshus

vi har byggt ett Hjältevadshus (säljare från Göteborgskontoret).
    Vi är mycke nöjda, har haft en bra kontakt med säljaren. Kalkylen höll, blev tom över pengar. Inga större saker var fel vid besiktningen, lite tapetskador som åtgärdades snabbt. Levererades på utsatt dag och vi fick nycklarna innan det var sagt. Bra priser på tillval liksom bra rabbater då man inte ville ha något. Kostade inget att tex flytta fönster. Ett plus att man fick en prislista på alla tilvalen.
    Men det bästa är nog att man har en bra kontakt med säljaren som försöker fixa saker för än och lösa de problem man har.
    :)
    Ulle

13. A
    Medlem Nivå 3

Jag tror att det inte finns ett enda hus som är byggt precis friktionsfritt utan skavanker. Det tror jag att alla håller med om som har kommit in en bit i sitt bygge. Det finns alltid småsaker som blir fel. När man får avreagera sig här på forumet blir ofta sådana småfel förstorade av sin egen frustration.

Vi är några veckor från inflytt i ett hus levererat av Mälarvillan och vi är nöjda med dem. Vi bygger på delad entreprenad.

14. G
    Medlem Nivå 1

Hej alla husbyggare!

Vi håller just på med vårat Älvsbyhus Höner, det har gått en vecka sedan monteringen påbörjades och hittills är jag oerhört positivt överraskad.
    Här på Byggahus.se kan man ju få för sig att det skulle var spartanska, snikna och billigt utförda hus.
    Vi tycker inte att det stämmer och det har blivit en oerhört positiv överraskning hur välbyggt hela huset är, snacka om prisvärt för oss som inte är snickare och kan göra allt själv :cool:

Detaljer som ORAS blandare, TA-Termostater och riktiga kvalitets-detaljer i övrigt gör att man känner sig riktigt nöjd.

Vi har tre jätteduktiga snickare i 60-årsåldern som har monterat hus sedan 1965 och kanske det gör säkert sitt till att få ett bra hus. :)

Nu måste jag nog hoppa i säng för att orka hantlanga immon oxå! Tröttsamt för en kommunalarbetare att hjälpa snickare åt ett privat företag  ;D

15. M
    Medlem Nivå 1

Hej!
    Vi har byggt en "Jorduggla" -Lb hus och är väldigt nöjda. Allt har fungerat mycket bra från byggstart till inflyttning.