Vilket gräsfrö är lämpligast?

394 läst  4 svar

1. E
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Tänkte försöka få ett och annat bra tips bland allt kunnigt folk här, innan vi drar igång med sommarens projekt - gräsmattan.

Vi har sedan vi byggde huset för ett par år sedan levt med sanden som fanns på tomten när vi köpte den som enda underlag, men nu är det alltså dags att införskaffa jord och så gräsmatta. Ja, vi kommer så och inte rulla ut färdig. Det vi undrar är om någon här kan rekommendera ett lämpligt gräsfrö? Gräsytan kommer vara ca 1500 kvm och vi har tänkt ha en robotgräsklippare. Själva sådden kommer inte bli förrän i mitten/slutet av augusti så vi är ute i ganska god tid. Vi bor i Umeå så ganska långa vintrar. Har nästan inga skuggade partier på tomten utan mycket soligt. Tänker att det nog kan spelas en del fotboll/lekas på mattan så det skadar ju inte om den är slittålig.

Uppskattar de tips och råd ni har att ge :)

2. hevi
    Medlem Nivå 11
    Inte helt lätt att kombinera ett riktigt nordligt sverigeklimat med en gräsmatta på sand som dessutom skall ha potential att agera fotbollsplan, så alternativen är inte jättemånga. En grässort som tål slitage bra, är djupt grön i färgen och är rätt vinterhärdig är ängsgröe. Nackdelen är att den gror långsamt och gillar inte torka (=sandig, dränerande jord kan vara ett problem). En grässort som har god vinterhärdighet, är finbladig, tätväxande och tål torka och skugga är rödsvingel. Nackdelen är att den inte är jättetålig mot slitage.

Förutom att lägga på så mycket jord ni har råd med över sanden så skulle jag nog satsa på en blanding innehållandes mestadels rödsvingel och ängsgröe. Ibland mixar man även i krypven i blandningar som skall tåla de nordligaste klimaten i Sverige (t ex Weibulls Norr) men krypven har faktiskt ganska kass vinterhärdighet, har det visat sig. Vanligt är också att man blandar i rajgräs för att få snabb groning och "en grön matta snabbt" men typiskt sett så överlever rajgräs sällan mer än ett par vintrar om man inte är extremt noggrann med skötsel och har tur med vädret. Det finns många leverantörer av lämpliga blandningar för nodliga klimat, men för att ta några exempel på lämpliga fröblandingar kan man nämna Skånefrö "Norrland Tee", Skånefrö "Norrland", Skånefrö "Villa Lyx", Weibulls "Norr", Weibulls "Extra Green".

• Laddar…
  3. E
    Medlem Nivå 5
    Tack så mycket för ditt svar. Vi siktar på att ha 20-25 cm jord ovanpå sanden, och fotbollsspelandet vi talar om är nog högst sporadiskt, bara lite på skoj emellanåt :)

Med tanke på att det ängsgröe gror såpass långsamt, är det dumt att så först i mitten/slutet av augusti? Hur lång tid behöver det för att bli något gräs att tala om?

Tittade lite på frösorterna du nämnde och det skiljer ju inte värst mycket i pris, och i det stora hela så är själva fröerna en pytteliten kostnad. Men du tror att de sorterna du nämnde skulle klara sig hyfsat iaf? Grannarna anlade sin gräsmatta för snart två år sedan och körde mindre jord än vad vi tänkt oss, och sådde med Granngårdens Villafröjd (hittar dock ingenstans vilka frösorter den innehåller) och deras matta tog sig fort och ser fortfarande bra ut.

4. L
    Medlem · Nivå 10
    Jag kör med mestadels rödsvingel dvs granngården slotspark och bor i Piteå. Den tror jäkligt långsamt så mitten av augusti är en bra period. Man får vattna i början men sen tar hösten över och håller det fuktigt.

Jag har liknande förutsättningar som er men på vissa ställen mindre jord än 20cm på sand. Och det funkar bra endå fast blir det riktigt torrt som förra sommaren så får jag lov att vattna.

Slitstyrkan är enligt mig fullgod för normalt användande av en barnfamilj.

Enda nackdelen är att den är lite segstartad på våren.

• Laddar…
  5. L
    Medlem Nivå 3
    Weibulls Norr eller om Skånefrö har någon liknande blandning.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: