Byggahus.se

Vilket golvvärmerör & blir det mycket krympsprickor..?

  1. M
    Medlem · Västra Götaland · 213 inlägg

    Micc

    Medlem
    Hej!

    Kommer snart gjuta plattan för vårt garage/förråd. Har några frågor som jag hoppas få svar på!

    1). Har inte köpt hem golvvärmerören ("slangen") än. Vet att jag skall ha 20 millimeters, men är det någon skillnad på de olika fabrikaten vad gäller kvalitet e.d.? Rinkaby Rör har tex tre olika fabrikat, Uponor, LK och Purmo. Purmo är billigast men finns tydligen bara i 200 m rulle alternativt 500 m (i alla fall hos Rinkaby), varför det inte blir optimalt då jag behöver ca 300 m.

    Någon som vet om det är några kvalitetsskillnader?

    2) Förutom vid kantbalkarna så har tanken varit att gjuta 10 cm betong med 1 lager armeringsmatta 6150. Men förra helgen fick jag besök av en kompis som arbetat många, många år i byggbranschen. Varit arbetsledare mm på stora byggföretag. Han trodde att jag inte kommer bli nöjd med resultatet pga att det troligen kommer bli mycket krympsprickor om jag inte lägger 2 lager armeringsmattor... Men eftersom kantelement är satta och frigolit redan är införskaffat blir det bökigt att lägga ytterligare ett lager matta, då behövs väl lite större tjocklek än 10 cm...?

    Vad tror byggarna på Byggahus.se? Kan nämna att jag kommer ha hjälp av en firma som anses riktigt duktiga på att gjuta plattor!

    Tacksam för svar!
    /Micc
     
  2. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 851 inlägg

    Robert-san01

    Självbyggare
    Hur stort blir garaget och hur mycket belastning skall det tåla?

    Jag har just gjutit 10x10m för huset och 7x9m garage med i hårfin spricka i garaget. 6150 matta i huset och 8150 i garaget. Men det i garaget är overkill. Hade räckt med 6150 där också för vanlig bil.
     
  3. M
    Medlem · Västra Götaland · 213 inlägg

    Micc

    Medlem
    Hej! Byggnaden blir totalt 126 m2, men det är inklusive en carport-del (men det kommer stå en båt där). Den varmbonade delen, dvs det som blir isolerad platta blir ca 90 m2. Har en 2-tons minigrävare som skall kunna köras in samt en liten minidumper, men den tyngden (som är väl fördelad vad gäller grävaren) kräver väl knappast några väsentliga skillnader i golvkonstruktionen. Skulle vara om man byter till en något större grävare, till typ 3 ton då kanske? Minidumpern väger inte mycket.

    Jo jag fick tips om att 8150-matta kan vara en lösning, men då har jag 13 st 6150 mattor i onödan. Dessutom kostar 8150 rätt mycket mer väl...
     
  4. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 851 inlägg

    Robert-san01

    Självbyggare
    Med de vikterna skulle jag ha gått på ett lager 6150. Det räcker med 5200 för ett vanligt garage.
     
  5. M
    Medlem · Västra Götaland · 213 inlägg

    Micc

    Medlem
    Ok, det klarar alltså belastningarna, den bedömde bygg-kompisen inte heller som något problem - men det där med krympsprickor - det var det han trodde det skulle bli för mycket av?
     
  6. M
    Medlem · Västra Götaland · 213 inlägg

    Micc

    Medlem
    Någon som har några synpunkter? Eller är det samma rör i praktiken?
     
  7. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 851 inlägg

    Robert-san01

    Självbyggare

    Sprickorna beror nog mer på hur mycket man vattnar och hur länge. Jag har en spricka och den är i garaget där dert är 8150 matta. I huset med 6150 är det inga sprickor.

    En platta som får brinna långsamt och inte när det ärför varmt har jag fått förklarat har mindre risk för att spricka.
     
  8. M
    Medlem · Västra Götaland · 213 inlägg

    Micc

    Medlem
    Jo, det stämmer ju att betongen absolut inte får torka ut fort, men krympsprickor kan man nog inte komma ifrån helt ändå, och jag har läst på flera ställen att en av anledningarna till att man armerar med matta är att då fördelas krympningen över en större yta och att det därmed blir fler men betydligt mindre sprickor. Får väl lita på att det skall bli bra eftersom det vanliga tydligen är att man bara lägger ett lager matta. Var inne på att försöka lägga två lager, ett som får ligga 35 mm från frigoliten på vilket värmerören läggs, och sedan ett lager till direkt uppe på rören. Men det blir jäkligt tajt och risk att det inte blir tillräckligt tjockt med betong ovan den övre mattan om värmerören inte ligger alldeles, alldeles perfekt - och det kanske man inte kan räkna med att få till???
     
  9. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 851 inlägg

    Robert-san01

    Självbyggare
    Jag har alltid lagt värmen först och sedan armeringen. Så gjorde även de som gjorde grunden nu.

    Kom på en sak om slangen du frågade om. Jag frågade samma till vvs killarna som gjorde värmen och viss slang är dubbelväggig och andra enkel. Dubbel skulle vara lite tätare och tåla mer mekaniskt var anledningen.
     
  10. M
    Medlem · Västra Götaland · 213 inlägg

    Micc

    Medlem
    Jo, om jag förstått rätt så ligger skiktet som gör slangen diffusionstät inne i slangen. Så all slang av bra kvalitet innehåller minst 3 skikt. Vissa innehåller tydligen 5 skikt, men just nu minns jag inte vad det är för ytterligare skikt i dessa... Men frågan är om det ändå är någon kvalitetsskillnad mellan de mer kända märkena

    Fördelen med att lägga nätmattan ovanför slangen är väl att då håller mattan ned eventuella bångstyriga böjar av slangen som annars tenderar att sticka upp för högt. Men teoretiskt skulle man kanske kunna tänka sig att plattan klarar större tyngder om nätet ligger längre ned? Men det kanske är försumbart, och nätet måste ju ändå ligga på en viss höjd över frigoliten.

    En fråga Robert-San01: Satte Du alltså ut rörhållarlister på isoleringen, lade ut slangen i hållarna och sedan bara fäste nätet i slangen - inga armeringsfötter då alltså???
     
  11. M
    Medlem · Västra Götaland · 213 inlägg

    Micc

    Medlem
    Kör väl på den här då om ingen har någon uppfattning om bra eller dåligt vad gäller golvvärmerör.
    https://billigtvvs.se/butik/golvvarme/golvvarmeror-pe-rt/

    Den är alltså från BilligtVVS.se. Här är förresten svaret jag fick från Golvvärmebutiken när jag via mail frågade om vad det är för skillnad på de olika rörbeteckningarna:

    "Det är egentligen ingen kvalitétsskillnad utan bara olika tillverkningssätt.

    PE = Plast / Polyeten
    X = Tvärbundet / Förnätat (Innebörden är att man förbinder plastmolekyler med varandra för att ex. öka hållbarheten)
    a, b, c = Tillverkningsmetod
    RT = "Raised Temperature" är ännu en tillverkningsmetod av PE-rör.

    De märkbara skillnaderna på de olika rören är flexibilitet. PE-RT är oftast följsamma och enkla att böja, medans PE-Xa är något styvare, PE-Xb något styvare osv."


    Men jag vet inte om jag litar på svaret - i min värld så brukar det inte bli exakt samma produkt om tillverkningen sker på olika sätt....?
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.