Byggahus.se

Vilket golv ska vi välja?

1. D
    Medlem · 459 inlägg

daniel_168

Medlem
    Hej!

Vi har valt att fixa golvet till vårt nybygge själva (förutom där det ska vara klinker). Vi har ett vardagsrum som är hopbyggt med köket och vill ha samma golv i detta utrymme (drygt 50 m2).

Till saken hör också att vi har vattenburen golvvärme ingjuten i betongplatta.

Vilket golv ska vi välja?

Jag förstår att det handlar om vad man gillar, men det finns ju även andra aspekter. T.ex. hur de fungerar ihop med golvvärmen.

Det får inte heller kosta för mycket.

Jag är inne på parkettgolv, hela brädor.

Tips, råd idéer?

2. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Re: Vilket golv ska vi välja?

Jag röstar för stengolv i alla sällskapsutrymmen samt i köket! Ursnyggt och superpraktiskt! Trägolv kan man ha i sovrummen där det är mindre slitage.

Att tänka på när man lägger stengolv/klinkers, är att ha minimala fogar, det är snyggast, tycker jag (gäller även i badrummen förstås!). Det börjar komma mer och mer nu till Sverige och är senaste trenden. På kontinenten har de alltid lagt dessa snygga golv med smala fogar överallt i husen. Det finns ju så mycket snyggt att välja mellan!

Har man som ni golvvärme, blir det aldrig kallt med klinkers. I köket är det extra praktiskt, det gör inget om lite vatten hamnar på golvet och råkar ligga kvar.

Det finns de som säger att om man tappar porslin eller glas i golvet går det garanterat sönder... ja,ja, det gör det på ett trägolv också, säger jag... dessutom undrar jag hur mycket man verkligen tappar i golvet på ett år?

Har man barn (och/eller hund!) är klinkers det bästa alternativet, tycker jag. Det är dessutom så tråkigt att behöva vara rädd för att gäster med skor på förstör det fina trägolvet...

Lycka till! :) :)

3. S
    Husägare · Skåne · 127 inlägg

Stig-Rune

Husägare

Re: Vilket golv ska vi välja?

Håller med lbg. Lägg in klinker. Vi kommer att få liknande lösning som er och vi kommer att ha klinker i hall, kök, matrum och v-rum eftersom de hänger ihop.

Lite motpol. Plankor eller tiljor som det kallas för är dyra. Räkna med minst 500:- kvm.

Over and out

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.