Byggahus.se

Vilket golv ska vi välja och varför?

1. T
    Medlem Nivå 10
    Vi sitter nu och projekterar vårt framtida kök och har kört fast riktigt ordentligt vad det gäller golvet. Köket ska ha lite gammal industristil (tänk gammal smedja el. dyl.) och vi kommer ha svartbetsade spegelluckor och troligtvis betongbänkskiva.

Vi har kommit fram till att vi vill ha ett "ek" golv, enstavs, plank eller liknande. Det får gärna vara rustikt. För min del är jag t ex lite förälskad i Kährs Brahehus. Sambon är väl inte lika glad i denna stil men kan garanterat mutas :surprised:

Vi ska ha samma golv i köket, matrummet, vardagsrummet och hallen (inte vid entrén dock). Golvet måste alltså tåla den sortens användning. Golvvärme under allt golv. Vi har även en schäfer som är förtjust i att göra slidestops inomhus...

Så vad för sorts golv hade ni valt och varför?

Har ni även tips på en specifik modell så skriv in det med.

Totalt sett rör det sig kanske om 90kvm med detta golv så det vore toppen om man slapp bli ruinerad på det.

2. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Är man lite händig (och har tålamod) är ju fiskben i mitt tycke det snyggaste. Det är klassiskt och fungerar i många miljöer. Hårdvaxat så tål det en hel del. Vi har också hund och det blir inga märken efter honom.

Vi har vattenburen golvvärme och har limmat stavparkett på 10mm spånskivor. Skulle jag göra om det skulle jag lagt något tunnare under eftersom stavparketten är 16mm.

Tar du någon och lägger stavparkett går det loss på ca. 1000kr/kvm efter ROT. Lägger du själv ca. 400kr/kvm inkl. lim och stavar. Det finns mer rustika stavar också.
    På bilden är det den som heter "natur", eller "standard".

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20121017_084132.jpg

Mvh,
    Anders

3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Gammal smedja? Undrar om inte ett handslaget tegelgolv skulle ge absout bäst känsla. Sen är det säkert olämpligt på en massa andra sätt, och inte det som TS hade tänkt sig, men ändå :).

_mg_2437.jpg

4. T
    Medlem Nivå 10
    Det känns inte som att fiskbensparkett blir tillräckligt rustikt. Det har ngt elegant över sig. Men väldigt vackert

5. T
    Medlem Nivå 10
    Njae tanken var ju från början att ha denna sträckan med ngt typ av robust klinker men efter att ha lagt 85kvm i källaren så vill vi inte lägga en endaste klinkerplatta till.

Utgår från att teglet läggs på samma sätt?

6. T
    Medlem Nivå 10
    Sambon funderar på laminat i ngn rustik ekplanksform vad tror ni om det?

7. G
    Medlem · Nivå 14
    Vi lägger just nu 140m2 ekparkett i form av enstav/plank med måtten 220x18cm, fasade på både lång och kortsida samt mattlackat. Om det ser rustikt ut vet jag inte, men enligt mig är det mycket snyggt, i stort sett kvistfritt.
    blogger-image--1894764245.jpg

• Laddar…
  8. D
    Medlem Nivå 4
    Vilket golv är det Gabbe1?

9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Nu är det här min personliga åsikt men att ha ett "rustikt" laminatgolv känns som billigt och falskt. Jag gillar material som står för vad de är och inte försöker se ut som något annat. Plastmattor som ser ut som trä, takplåt i tegelpanneimitation och alla former av golvlaminat är portförbjudna i mitt hus :).

Riktigt grova ekplankor, gärna begagnade med brännmärken, jack, nedfilade spikar och med rejäla glipor är gammal smedja för mig.

Jag tror inte att teglet läggs som klinker utan att det helt enkelt är tegelstenar som läggs på golvet.
    tegelgolv.jpg

10. T
    Medlem Nivå 10

Jag är helt på din sida där. Jag vill ha trä eller parkett med mycket kvistar och sprickor medan sambon vill ha laminat och helst kvistfritt

ska kolla upp det där med tegel, frågan är hur det funkar med golvvärmen

11. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Du gillade ju Brahehus. Kolla in den här interiörbilden från glimmingehus. Där har du en bild på vad jag menar med ekgolv.
    Glimmingehus_Interior.jpg

Sen tycker jag att det låter som sambon inte är med på den rustika/industriella helheten om han/hon vill ha ett mjukt och rent golv men samtidigt ett grovhugget industriinspirerat kök.

Kanske ni borde välja ett målat grangolv i mörk kulör eller liknande istället? Det känns som ett bättre mellanting mellan rustikt och mjukt&rent.

12. T
    Medlem Nivå 10
    njae han vill gärna ha ett rustikt golv med mmkt ådringar och sådant dock tror jag han är lite arbetsskadad. Han jobbade nämligen på Kährs som student med att sortera bort alla golv som hade synliga kvistar då det inte var poppis på den tiden. För honom känns det fel att vi då ska betala multum för golv som han kasserade för några år sedan..

Sen får jag min vilja fram i slutänden men om det går så vore en kompromiss det bästa tror jag ;0)

I övriga rum (ej badrum) blir det ekparkett med kvistar, där är vi överens, typ

13. T
    Medlem Nivå 10
  14. G
    Medlem · Nivå 14
    Barlinek, ingår i Byggmax beställningssortiment.
    Det var bara det vi lyckades hitta som hade dessa stora mått och samtidigt har minimalt med kvistar.

15. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag är rädd att det är en dålig lösning på problemet. Risken är att ni får ett kök/vardagsrum som du inte riktigt trivs med och en massa andra rum där sambon inte trivs med golven. Om ni inte är under tidspress så tycker jag att det är bättre att fundera vidare, tänka om osv så att ni hittar en lösning som ni båda gillar.