Byggahus.se

Vilket golv ska vi välja? Jag blir knäpp.

Vilket golv tror du passar oss bäst?

1. Laminat

40,0%
  2. Härdat trä

40,0%
  3. Vinyl

20,0%
  1. A
    Medlem · 15 inlägg

Alexander Sjöberg

Medlem
    Hej!

Vi ska riva ut golvet på nedervåningen. På bjälklaget kommer spån för vattenburen värme att läggas, och därefter golvet. Hall, rum med altandörr, matrum och kök - dvs mycket slitage och spill. Vi har också både barn och två dalmatiner.

Valet står mellan laminat, vinyl eller härdat trä (bjelin). Jag vill allra helst ha trä men efter att ha skrapat tre prover på trottoaren verkar det ändå vara så att laminat är det allra mest stryktåliga (spill och rispor från klor och ytterskor). Vad säger bygga hus-expertisen? Är det bara att släppa drömmen om ett "trä"golv om vi vill att det ska hålla och slippa få ångest så fort en hund rivstartar?

Helfen bitte!

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 772 inlägg

huggan

Medlem
    Jag valde vinyl då det är tåligt men hanterar vatten utan problem.

3. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 577 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Plast är plast och trä är trä... det tidigare är dessutom i min värld värdesänkande, skulle jag vara spekulant på ett hus med laminatgolv så skulle jag tänka på kostnaden att slita ut det och lägga ett nytt. Men det är jag. Man kan få trestavs trägolv för under 200 kr/m2 nuförtiden...

4. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 992 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag gillar trä, men med hund som repar golvet så blir det snabbt fult. En kompis köpte riktigt fint laminat då det fanns hund med i bilden. Dyrt var det dock för att få det önskade utseendet

5. I

InsidersUnited

Medlem
    Om du får slipa om och lacka det om 10 år istället för 15, vad gör det? Slipa golv är billigt. Lägg lite mattor i ''travbanan så håller det längre. Mvh

6. A
    Medlem · 15 inlägg

Alexander Sjöberg

Medlem
    Tja, jag har räknat bort parkett pga låg slitstyrka. Men visst, trägolv går att slipa.

7. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 164 inlägg

Peter2400

Medlem
    Billigt:surprised: här omkring brukar det kosta som ett nytt golv ungefär. Om man inte räknar med läggningen.
    Dessutom blir det väl aldrig lika tålig lack som från fabrik.

8. X
    Medlem · Skåne · 2 437 inlägg

xLnT

Medlem
    Förutsättningen var nog om man gjorde det själv.

9. I

InsidersUnited

Medlem
    I min stad kan jag få 60 m2 parkett slipad och lackad för under 5000 kr ink moms. Inte så dyrt tycker jag. Men är det i Sthlm kan jag tänka mig att det är det dubbla tyvärr.

• Laddar…
  10. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 992 inlägg

Fairlane

Medlem
    Intressant, jag vill minnas att jag betalade ungefär 6000 kr för 10+ år sen, för cirka 25 kvm.
    Det var iofs rejält sliten fiskbensparket, så illa åtgången att jag inte trodde den kunde räddas. Tidigare lägenhetsinnehavare hade limmat en lamellmatta och skruvat fast lister runt mattan, rätt ner i golvet, på den del där de hade matbordet, utöver rejäla sprickor i/mellan trädelarna. Golvsliparen genomförde mirakel, jag kunde inte se var det det varit sprickor innan. Om jag kröp på golvet kunde jag se var de gamla skruvhålen varit, men det var knappt. Ingen som inte visste om det kunde se det och pekade jag ut det så trodde de inte på mig utan trodde det var en kvist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.