Byggahus.se

Vilket golv hade DU valt i vårt nya kök/hall?

1. B
    Medlem Nivå 5
    Hepp!
    Vi är i tagen att renovera hall (endast golv) samt kök (helrenovera) och jag kör konstant fast i vilket golv vi skall ha...
    Utgångsläget: långsmalt kök med fönster i ena kortändan enligt bild.
    luckorna är Ikeas grå Veddinge och skivan bli en 30mm vit marmor.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Ska?rmavbild 2016-09-19 kl. 21.35.47.png

Resten av lägenheten har fiskbensparkett i oljad ek, vilket jag älskar, men vi vill ha något som inte är för likt.

Ett trägolv ger värme medan ett klinkersgolv är praktiskt och stryktåligt.
    Prisläget vi tänkt oss är material för ca 4-600m2. det är 15m2 totalt. (renovera+vänta barn = hålla i pengarna)

Nu anropar vi byggahus.se's samlade expertis:

Vad hade DU spontant tänkt för golv?

2. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Jag säger samma eller bryt av helt, tycker det känns taffligt med olika trämönster i samma bostad.

3. P
    Medlem · Nivå 22
    http://www.bygghemma.se/inomhus/gol...v-tarkett-extra-remy-black-and-white/p-490024
    Något av detta hade jag valt av praktiska skäl, varmare än klinkers, dämpande av ljud, prisvärda och inte alls något att skämmas för. Marmorplattan hade jag garanterat låtit bli till bänken, den kommer bara att ta skada. Smaken är såklart olika.
    Ps, vi har inga vinylgolv, men jag kommer faktiskt att prova i ett av rummen så småningom....
    Mvh P-A

4. K
    Medlem · Nivå 11
    Vi kommer att ha vinylgolv i köket i vårt nya hus, men då kommer vi ha plankgolv i resten... När ni nu har fiskbensparkett i resten av lägenheten tycker jag att ett steg ner är plankgolv i köket!

Håller dessutom med Pagno om att ni bör spara pengarna ni tänkt lägga på en marmorskiva och köpa något smartare. Visst är det trendigt och "fint" med marmor idag, men om fem år och lite ingrodda vinfläckar/barnkräk är det inte lika hippt.

5. V
    Medlem · Nivå 7
    Linoleummatta eller Marmoleumplattor (klickgolv). Passar väldigt bra i kök och bättre än trägolv. Skönt att gå på, tål både vatten och tappade glas och bestick.

6. B
    Medlem Nivå 5
    @johannes Carlsson, blev lite oklart, men det är tanken. måste bryta av tydligt för att inte ge intryck av ett taffligt försök att efterlikna.
    @Pagno och @Kallebo, pengamässigt har vi marmorskivan redan inköpt för 4'. helt ok pris. Slitage och patina välkomnar vi, jag vill ha marmorn just för att det blir en tydlig patina, såklart att rödvin kommer torkas bort, men köket skall användas och det skall synas :)

Linoleum skall klart undersökas!

7. E
    Medlem · Nivå 9
    Vinylgolv helt klart. Oerhört praktiskt och trevligt att gå på. Mjukare än laminat och klinker samt ett tåligt material i såväl stötar som spill och klet.

8. N
    Medlem · Nivå 12
    Klinker. I ett kök slits golvet väldigt hårt. VI har grannar med trägolv och det ser sunkigt ut. Vi har klinker, byggt samtidigt, och det ser ut som nytt.

9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Linoleummatta tycker jag är bra i familjekök. Att stå på ett hårt klinkergolv länge kan göra att man får ont i kroppen.

10. H
    Medlem · Nivå 8
    Klinker är snyggt, helt klart. Nackdelen är att allt du tappar blir skadat eller går sönder.

11. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Nackdelen med andra golv är att det man tappar kan skada golvet...

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Avråder från klinkers om ni inte tänkt ha golvvärme. De snåla grannar som valt klinker utan värme ångrar sig grymt, det värker ända upp till knäna och man måste ha tofflor. Och vi ska inte tala om hur trist det är för små barn som lever där nere.

Marmor endast på bakbordet, inte där man skär grönsaker, lagar mat, har disk, dvs absolut inte vid spis och diskbänk. Men för bakning är det suveränt underlag!

Vi har valt laminat med utseendet Travertin, ser trevligt ut, lätt att hålla rent osv.

• Laddar…
  13. A
    Medlem Nivå 5
    Absolut inte klinkers i kök. Har haft det ett par år och ser ingen fördel med det. Ger ont i ryggen, skramligt, allt man tappar går sönder, ständigt vaktande av barn så att de inte spräcker huvudet när de klättrar runt, och vi körde golvvärme året runt för att stå ut (så kostnad för det). Bytte till linoliumgolv och tyckte det var toppen!

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 3
    Håller med om att det är värt att lägga golvvärme om man ändå ska in med klinkers..

Men hur menar du att det är "trist för små barn" ?

15. AXS
    Medlem · Nivå 10