Belmlu
Hej,

Rätt ny inom hemmafixandet och ska ny köpa en Bosch POF 1400 ACE i samband med att jag behöver fräsa ut partier i nedre brädan på ett plank. Detta behöver göras då plintarna är placerade med stolpskons armar längsmed plankets längd för att förbättra stolparnas (95x95mm) hållfasthet. Detta resulterar i att både stolpskon och mutter kommer ivägen för nedersta brädan. Enkel lösning skulle då vara att fräsa ut lite i brädan och då kunna sätta denna framför stolpskon. Infästning på dessa ställen görs i en parti 45x95mm-regel som skruvats fast i 95x95-stolpen på vardera sida om den i höjd med stolpskon.

Området som ska fräsas ut är ca 10mm djupt, 40mm brett och 145mm högt. Görs i tryckimpregnerade AB-brädor i dimension 22x145mm. Totalt görs detta på ca 45-50 ställen.

Ny som jag är gick jag på recensioner vid val av handöverfräs men när det gällde val av frässtål var den en mindre djungel att ta sig igenom. Ställer därför frågan här; vilket/vilka frässtål rekommenderas till detta jobbet?

Tack på förhand!

Om du är noggrann kan du sedan skärpa skären på notfräsen med ett fint diamantbryne när den blir slö ( vilket den troligen blir innan du är klar).

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Jag hade kapat sidorna av urgröpningen med en cirkelsåg och sen tagit stämjärn. Det är troligen inte så du behöver en jätteprecision och fräsa bort så mycket material tar sin tid. Troligen kommer du spendera mer tid att rengöra fräsen än tiden du fräser...

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
L Lovan83 skrev:
Jag hade kapat sidorna av urgröpningen med en cirkelsåg och sen tagit stämjärn. Det är troligen inte så du behöver en jätteprecision och fräsa bort så mycket material tar sin tid. Troligen kommer du spendera mer tid att rengöra fräsen än tiden du fräser...
Jag var inne på det också men är inte helt förtrogen med min förmåga att få bort ca hälften av materialet (10mm av 22mm) utan att risker att knäcka brädan. Hade det varit lite grövre grejer hade jag kört cirkelsåg och stämjärn!

Belmlu Belmlu skrev:
Jag var inne på det också men är inte helt förtrogen med min förmåga att få bort ca hälften av materialet (10mm av 22mm) utan att risker att knäcka brädan. Hade det varit lite grövre grejer hade jag kört cirkelsåg och stämjärn!
Du kommer tillverka ca 22liter sågspån. (Om trallen är tall) med din router, det kommer bli väldigt dammigt. Jag skulle testa med såg och stämjärn först..ändå..

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Frustrator Frustrator skrev:
Du kommer tillverka ca 22liter sågspån. (Om trallen är tall) med din router, det kommer bli väldigt dammigt. Jag skulle testa med såg och stämjärn först..ändå..
ja, jag tar och testar ändå!

Sätter du på dammsugare så ryker det inget, jag har en likadan fräs och har fräst mkt med den. På t.ex. Jula kan du köpa billiga frässtål som duger fint. Kör du med anhåll så går detta som en dans!

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Överhandsfräsen som lånats gjorde det hela lekande lätt!

• Hand håller träbit med precisionsspår fräst för metallbeslag, resultat av använd överhandsfräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.