Hej,
Rätt ny inom hemmafixandet och ska ny köpa en Bosch POF 1400 ACE i samband med att jag behöver fräsa ut partier i nedre brädan på ett plank. Detta behöver göras då plintarna är placerade med stolpskons armar längsmed plankets längd för att förbättra stolparnas (95x95mm) hållfasthet. Detta resulterar i att både stolpskon och mutter kommer ivägen för nedersta brädan. Enkel lösning skulle då vara att fräsa ut lite i brädan och då kunna sätta denna framför stolpskon. Infästning på dessa ställen görs i en parti 45x95mm-regel som skruvats fast i 95x95-stolpen på vardera sida om den i höjd med stolpskon.
Området som ska fräsas ut är ca 10mm djupt, 40mm brett och 145mm högt. Görs i tryckimpregnerade AB-brädor i dimension 22x145mm. Totalt görs detta på ca 45-50 ställen.
Ny som jag är gick jag på recensioner vid val av handöverfräs men när det gällde val av frässtål var den en mindre djungel att ta sig igenom. Ställer därför frågan här; vilket/vilka frässtål rekommenderas till detta jobbet?
Tack på förhand!
Rätt ny inom hemmafixandet och ska ny köpa en Bosch POF 1400 ACE i samband med att jag behöver fräsa ut partier i nedre brädan på ett plank. Detta behöver göras då plintarna är placerade med stolpskons armar längsmed plankets längd för att förbättra stolparnas (95x95mm) hållfasthet. Detta resulterar i att både stolpskon och mutter kommer ivägen för nedersta brädan. Enkel lösning skulle då vara att fräsa ut lite i brädan och då kunna sätta denna framför stolpskon. Infästning på dessa ställen görs i en parti 45x95mm-regel som skruvats fast i 95x95-stolpen på vardera sida om den i höjd med stolpskon.
Området som ska fräsas ut är ca 10mm djupt, 40mm brett och 145mm högt. Görs i tryckimpregnerade AB-brädor i dimension 22x145mm. Totalt görs detta på ca 45-50 ställen.
Ny som jag är gick jag på recensioner vid val av handöverfräs men när det gällde val av frässtål var den en mindre djungel att ta sig igenom. Ställer därför frågan här; vilket/vilka frässtål rekommenderas till detta jobbet?
Tack på förhand!
Jag hade kapat sidorna av urgröpningen med en cirkelsåg och sen tagit stämjärn. Det är troligen inte så du behöver en jätteprecision och fräsa bort så mycket material tar sin tid. Troligen kommer du spendera mer tid att rengöra fräsen än tiden du fräser...
Jag var inne på det också men är inte helt förtrogen med min förmåga att få bort ca hälften av materialet (10mm av 22mm) utan att risker att knäcka brädan. Hade det varit lite grövre grejer hade jag kört cirkelsåg och stämjärn!L Lovan83 skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Du kommer tillverka ca 22liter sågspån. (Om trallen är tall) med din router, det kommer bli väldigt dammigt. Jag skulle testa med såg och stämjärn först..ändå..Belmlu skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket verktyg behöver jag för att stänga av vattnet i badrummet?
Hustillverkare -
Vilket rör behöver jag hit?
Grund & Markarbeten -
Vilket/vilka frässtål kan jag tänkas behöva?
Verktyg & Maskiner -
Vilket rökrör behöver jag?
Värme allmänt -
Vilket bruk behöver jag, och hur matchar man kulören?
Byggmaterial & Byggteknik