Byggahus.se

Vilket eluttag skall användas till Tvättmaskin och Torktumlare?

1. Y
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag bor i en hyresrätt och skall införskaffa en tvättmaskin och senare även torktumlare. Det finns avlopp och vatten så den biten är inga problem. Dock så blir jag inte klok på hur strömmen skall kopplas. Det finns ett stickproppsuttag med lucka, men även en 'dosa' ovanför platsen för vitvaror.

På Elgiganten sa säljaren att det bara var att stoppa i sladden i uttaget. Men hur ska jag göra när jag skaffar torktumlare, en förgreningssladd som jag lägger bakom maskinerna? Det låter inte korrekt.

Tacksam för hjälp!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150330_105557.jpg

20150330_105612.jpg

20150330_105617.jpg

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Jag skulle ha kopplat in dem mot dosan. Borde vara lite säkrare med fast inkoppling av strömkrävande apparater.Uttaget kan ju också behöva användas till t.ex. hårtork.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Sikta på en fast inkoppling i dosan. Här skall man då komma ihåg att det kan finnas mer än en fas i dosan. Dvs. ev. kan det vara mer än en säkring som behöver stängas av för att få det spänninglöst i dosan. Om den matas med två faser så gäller det att koppla rätt. Det är 400V mellan de två faserna, och 230V mellan fas och nolla.

Fördelen med två olika faser i dosan är att då kan du klara att ha både tumlare och TM igång samtidigt eftersom de går på var sin säkring. Annars är det rätt stor risk att säkringen löser ut om du kör båda maskinerna samtidigt på en fas.