Byggahus.se

Vilket ekgolv/tillverkare är bäst

1. I
    Medlem · 34 inlägg

Ingvar

Medlem
    vi ska lägga in oljat ekgolv i vårat kök och hall, antingen blir det massivt ekgolv eller ett golv som är 14 -15 millimeter tjockt, limat i tre olika skickt tror jag.

Någon som kan säga vilken tillverkare som är bäst??

Tack på förhand

2. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Re: Vilket ekgolv/tillverkare är bäst

Forbo & Khärs ligger i en klass för sig, Tarkett flyttar nu tillverkningen till polen så det är tills motsatsen är bevisad att betrakta som ett "importgolv", räkna med inkörningsproblem.

Massiva stavar = Burseryd om vi skall ha top Q, dock är faktiskt många importstavar av god kvalite till en bråkdel av priset.

Tilläggas skall att stavparkett leveraras obehandlad så relativt stora justeringar kan göras i samband med slipning och ytbehandling samt att det är små bitar av massivt trä så risken för "fel" är kanske inte mindre men märks mindre

3. pappskallen
    Medlem · 2 286 inlägg

pappskallen

Medlem

Junckers så klart ;)

Men det svider i lädret

4. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Javist! Junckers är redan fabriksoljat och kräver ingen slipning. Den som är 22mm ska skruvas på c-c 50 regelverk för att inte svikta, om jag minns rätt (det beror på plankans tjocklek).
    Har dom mellandyra plankor i kök (ca 800kr/m2), våttorkar med fett sopa och är nöjd sen 2 år tillbaka. Räknar med att den ska åldras med behag och gråter inte över små repor eller springor som varierar med årstider.
    Var faktiskt mycket skeptisk att lägga trä i köket men chefen vägrade ha annat. Nu tycker jag att det är OK men vet ej hur det kommer att se ut om 10-20år. Golvvärmen behövs ej och rekommenderas ej heller under en så tjock träplanka!
    gaia

5. pappskallen
    Medlem · 2 286 inlägg

pappskallen

Medlem

Själv har jag skeppsgolvsvarianten i tvåstav 14mm a´ 960:- kvadraten + byglar........
    men jä....ar vilken parkett sen, tung som bly och en behandling som är hur bra som helst (precis som gaia beskriver).
    hade flyt när jag köpte mitt golv då byggvaruhandeln körde en fyraveckors drive med 499:- kvm :cool:

6. O
    Medlem · 34 inlägg

Olle_Lson

Medlem

Det finns massivt ekgolv i högsta kvalitet 15 mm oljat 2ggr för ca 600/m2
    har en kompis som säljer sådant

7. T
    Medlem · 197 inlägg

Tornhill

Medlem

Hur breda är plankorna, samt var hittar man din kompis?

/ Fredrik

8. O
    Medlem · 34 inlägg

Olle_Lson

Medlem

Känslan med ett massivt golv skruvat i underlaget är överlägsen
    plank med fasade kanter suns inte springorna så bra
    vanlig parkett har sipyta på 3-3.6 mm
    massiv 20 mm har slipyta på ca 10 mm
    15 mm=6 mm
    dom som jag lagt in

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.