Hej, behöver Eran expertis:)

Bor i ett bostadshus där jag nu har rivit bort allt gammalt kakel samt knackat bort allt löst och poröst (bruk/puts??). Har ingen aning om vad det kan vara för material som sitter kvar där sedan tidigare bortsett från fixresterna och det gamla membranet.

Tanken var att flexa bort alla dom värsta ojämnheterna för att sedan spackla eller putsa upp en slät yta innan det nya tätskiktet ska upp.

1. Går det bra att fullfölja planen med att låta det gamla materialet (vad det nu en är) vara kvar för att sedan jämna till väggarna med ett nytt bruk?
Vilket material rekommenderar ni att köra på för att få till släta väggar i våtrum innan tätskikt?Prima innan nytt bruk/puts eller endast vattna på?

2. Om inte, dvs att jag måste knacka ner allt enda in till blåbetongen för att kasta på helt nytt, hur går till jag till väga? Vilket material, c-bruk?

Kan tillägga att fastigheten är från 1939 och att det var stambyte 2012 så det ni ser på bilderna är hyfsat färskt. Slänger även med en förebild om det skulle vara till någon nytta..

• Renoveringsarbete, sliten vägg, dammsugare, litet fönster, rör på golvet, byggarbetsplats, otäckt och förfallet rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, ofärdigt rum, exponerade rör, byggmaterial, arbetslampa, skadad vägg, ingen inredning, konstruktion pågår.
    Skapa konto
  • Ett litet badrum med dusch, toalett, handfat, kakel, och ett fönster.
    Skapa konto
Ska tilläggas att det sitter kvar väldigt bra. Det smulas lätt sönder om man skrapar lite kraftfullt med tex en mejsel. Det som var mest poröst och släppte har att göra med bilningen av kaklet där jag fick med mig lite större kakor.
Som ni förstår så är min förhoppning att det går bra att bygga vidare på det gamla :D

Jag skulle ta bort det som är löst (låter som du gjort det) och sedan limmat våtrumsgips med gipsbruk. Det är lätt att få väggen rak med detta. Har du tänkt göra dolda rör kör du spåra väggen innan.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det hantverksmässigt gedignaste lösningen är ju att putsa om väggarna med vanlig puts. Problemet är att det kräver att den som gör det kan putsa och landet är fullt med amatörer och yrkesaktiva som inte kan putsa. Och då är ju @Byggareberg s recept nog den passande lösningen för de flesta, limma upp gipsskivor med gipsbruk.

Redigerat:
  • Gilla
Novatore och 1 till
  • Laddar…
Alrighty! Tack för era svar.

Då blir det att grunda med primer och sen fästa upp 12-13mm gips med lite hederligt gipsbruk för att fylla i alla håligheter bakom så det blir stumt och rätt & slätt.

Har knappt tålamod att spackla ett skruvhål så det spar mig en del tid samt att en extra skiva gips kommer göra susen för bygga lite mer tjocklek åt inbyggdnadsboxen från tapwell som i nuläget endast är 10mm mindre en själva väggen. Helt rätt där med dolda rör, slipper jag spackla dom också..

Hur var det nu med våtrumsgips, inget krav längre? Ska ju monteras ett tätskiktsystem med folie över alla ytor.

BirgitS
N Novatore skrev:
Hur var det nu med våtrumsgips, inget krav längre? Ska ju monteras ett tätskiktsystem med folie över alla ytor.
Normalt inte ett krav men dubbelkolla vad det står i instruktionerna för folien.

T
N Novatore skrev:
Alrighty! Tack för era svar.

Då blir det att grunda med primer och sen fästa upp 12-13mm gips med lite hederligt gipsbruk för att fylla i alla håligheter bakom så det blir stumt och rätt & slätt.

Har knappt tålamod att spackla ett skruvhål så det spar mig en del tid samt att en extra skiva gips kommer göra susen för bygga lite mer tjocklek åt inbyggdnadsboxen från tapwell som i nuläget endast är 10mm mindre en själva väggen. Helt rätt där med dolda rör, slipper jag spackla dom också..

Var åtta år sedan nu det var krav på våtrumsskivor. Vanlig pappgips är godkänt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.