Byggahus.se

Vilket bruk för att täta hål i betongbjälklag?

1. H
    Medlem Nivå 6
    Jag har på två ställen ganska rejäla hål i betongbjälklaget där avlopp och vatten går upp.
    Tyvärr är det inte en tillstymmelse till tätning och eftersom krypgrunden under huserar både berg och oönskade insekter vill jag täta det för att undvika både kryp och luft med fukt, kyla och radon.

Rörmokaren föreslog att jag skulle sätta igen så gott det går med en brädbit och isolering, och sedan hälla på något bruk ovanifrån.

Vilken typ av bruk ska jag använda?
    Hur tjockt lager ska jag lägga? 5-10cm?

Den ena är under diskbänken...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    0.jpg

...och den andra är avlopp som går upp i en kulvert och viker av till ett badrum å ena sidan och sedan fortsätter upp till taket för avluftning.
    20200319_135808.jpg

Och från ovansidan:
    20200323_212309.jpg

2. Bästa svaret

A
    Medlem · Nivå 9
    Limma fast en 50 mm cellplastskiva med fogskum och täta alla springor med fogskummet. Sen häller du i expanderbetong uppifrån, klart!

PS. Stötta frigoliten under gjutningen.

Redigerat 23 mar 21:46
    • Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 6
    Tack för bra beskrivning @Autodidak1 jag gjorde precis såsom du skrev. Det var väldigt svårt att komma åt in mot väggen, så jag fick täta i två omgångar och några ställen kunde jag inte komma åt varken med cellplast eller fogskum så där tryckte jag in några bitar med stenull.
    Gjutningen gick rätt bra också, även där svårt att komma åt men nu ovanifrån. Konsistensen på betongen var nästan lite för grov, trots att jag tog max-mängd vatten enligt förpackningen.

Nu kan jag inte se något hålrum där något möjligtvis kan ta sig igenom, men det känns fortfarande som ett kallt vinddrag när jag håller handen nere under golvet på markplan. Dock skulle det kunna komma från utrymmet ovan bjälklagret men under golvet. Det är en väldig massa olika hål och lager i det här huset.

• Laddar…