1. Alternativ 1: Huset och garaget är parallella med den södra gatan (där tomtens infart måste vara). Jag tror att detta alternativ kan se bättre ut från gatan.
  2. Alternativ 2: Huset och garaget är parallella med de norra grannfastigheterna. Detta alternativ ger bättre ljus från öster, eftersom garaget inte blockerar ljuset lika mycket som i alternativ 1.
I båda alternativen kommer huvudingången att vara på baksidan. Tycker ni att det är ett problem?

• Ritning av tomt med hus och garage, visar byggplacering och mått för alternativ med infart från södra gatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplan som visar hus och garage, placerade i två olika riktningar på en tomt med gatans infart och grannfastigheter markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade valt att ha det parallellt med gatan för att få mer yta utab direkt insyn på baksidan men min personliga åsikt är att en huvudentré på baksidan i princip alltid ser märklig ut och inte ger ett välkommet intryck.

Hade inte valt ett hus där entrén hamnar på baksidan nej. Med vägen på södra sidan hade jag valt ett hus som placeras längre in på tomten för att få trädgård i syd/väst, sen entrén på gavelsidan mot garaget, helst i öster då (beroende på hur omgivningen ser ut såklart). Jag tycker det är jätteviktigt att inte bara välja en husmodell man råkar gilla, utan även att den ska passa tomten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.