25 961 läst · 81 svar
26k läst
81 svar
Vilket är mest ekonomiskt, renovera gammalt hus eller att bygga nytt?
För egen del så kunde man hitta ett relativt billigt hus med trevliga ytor nära till det mesta. Visst kommer renoveringsbehov med på köpet, men att hitta en tomt och få bygglov och få upp ett hus tar tid. Och pengar i större klump. Som av en slump så var det även breda dörrar och ramp från förra ägarna.
Jag tillhör ju gruppen som har en familjemedlem som är rullstolsburen så jag har varit med på lite utflykter där det inte fungerat så bra, för att uttrycka sig milt. Exempelvis när hissdörrar öppnas åt fel håll vilket resulterar i att man är hänvisad till att åka ut rätt ner för trappan. Eller att det anpassade hotellet har ett halvt trappsteg in till entrén och hissen. Eller att jag varit tvungen att lyfta av dörren för att någon mätte karmöppning istället för dörröppningen. Flygplan har speciella rullstolar så det är inte så omöjligt som man kan tro. Däremot stötte vi på ett nytt problem med tåget Kiruna-Narvik härom året. Det har ju en hiss som ska rotera 90° väl inne i tåget. Men det gick inte! För handtagen tog emot? SJ hade fått måtten och godkänt stolen, så de fick lov att köra oss med färdtjänsttaxi för 14.000 kr per väg.
Så lite bredare dörröppningar och inga ogenomtänkta dörrar/trösklar är saker som uppskattas mer än vad man kan tro av omgivningen. Både de hjulfotade och de med barnvagn...
Jag tillhör ju gruppen som har en familjemedlem som är rullstolsburen så jag har varit med på lite utflykter där det inte fungerat så bra, för att uttrycka sig milt. Exempelvis när hissdörrar öppnas åt fel håll vilket resulterar i att man är hänvisad till att åka ut rätt ner för trappan. Eller att det anpassade hotellet har ett halvt trappsteg in till entrén och hissen. Eller att jag varit tvungen att lyfta av dörren för att någon mätte karmöppning istället för dörröppningen. Flygplan har speciella rullstolar så det är inte så omöjligt som man kan tro. Däremot stötte vi på ett nytt problem med tåget Kiruna-Narvik härom året. Det har ju en hiss som ska rotera 90° väl inne i tåget. Men det gick inte! För handtagen tog emot? SJ hade fått måtten och godkänt stolen, så de fick lov att köra oss med färdtjänsttaxi för 14.000 kr per väg.
Så lite bredare dörröppningar och inga ogenomtänkta dörrar/trösklar är saker som uppskattas mer än vad man kan tro av omgivningen. Både de hjulfotade och de med barnvagn...
VidarH skrev:För egen del så kunde man hitta ett relativt billigt hus med trevliga ytor nära till det mesta. Visst kommer renoveringsbehov med på köpet, men att hitta en tomt och få bygglov och få upp ett hus tar tid. Och pengar i större klump. Som av en slump så var det även breda dörrar och ramp från förra ägarna.
Har Inga problem med att handikappade in i att mycket saker ska vara anpassat för dem.
Alla har ju sina egna agendor.
Jag känner dock att Handikapp-lobbyn är alldeles för mäktig när jag, för egna pengar köpt ett hus som jag ska renovera, för egna pengar. Inte får bygga hur jag vill.
Handikappade betalar dessutom mycket mindre skatt än normala. Att de de får diktera byggregler för ett helt folk är sinnessjukt.
Well, this is getting awkward...B byron v2 skrev:
Misstänker att det är samhällsutvecklingen att det är en åldrande befolkning och att det är billigare att låta folk bo hemma med stöd så länge det är möjligt istället för att hålla med vårdboende för folk. Billigare för staten...
Jag är glad så länge dörrar är breda nog att komma igenom. Oavsett om det är sittandes i en stol, bärandes på en möbel eller liggandes på en bår...
Tja, awkward blir det då skatt går på inkomst. Handikappade är alla med en funktionsnedsättning lite oavsett om det är Stephen Hawkins-nivå eller om det är känselbortfall i en fingerspets. Så folk som är arbetslösa är onormala och eventuellt handikappade om man går på i vilken utsträckning man beskattas, vilket var det jag reagerade på.
Visst, jag är både arbetslös, närsynt och astmaallergisk, så jag kanske inte är normal för jag betalar ingen skatt alls för stunden, men jag visste inte att jag blev handikappad då...
Visst, jag är både arbetslös, närsynt och astmaallergisk, så jag kanske inte är normal för jag betalar ingen skatt alls för stunden, men jag visste inte att jag blev handikappad då...
Jag lägger inga värderingar i saken, alltså att vissa betalar skatt och andra får stöd.
Det kallas transferering och är en bärande del i den svenska modellen.
Det står jag bakom till 100%. Att den som inte arbetar, pga handikapp eller annan oförmåga, för stöd. Det är helt ok.
Men när det går över styr, när den gruppen "man" som skattebetalare är med och finansierar blir starkare och mer inflytelserik än den grupp som möjliggör att de kan ha det så bra som de har. Då blir det fel enligt mig.
Om jag betalar massa skatt. När jag då inte få bygga hur jag vill.
Jo det tycker jag. Handikapp-lobbyn borde resonera tvärt om. Inte kräva mer och mer.
Det kallas transferering och är en bärande del i den svenska modellen.
Det står jag bakom till 100%. Att den som inte arbetar, pga handikapp eller annan oförmåga, för stöd. Det är helt ok.
Men när det går över styr, när den gruppen "man" som skattebetalare är med och finansierar blir starkare och mer inflytelserik än den grupp som möjliggör att de kan ha det så bra som de har. Då blir det fel enligt mig.
Om jag betalar massa skatt. När jag då inte få bygga hur jag vill.
Jo det tycker jag. Handikapp-lobbyn borde resonera tvärt om. Inte kräva mer och mer.
Så är det redan! Och har varit väldigt länge, i hundratals år. Det är alltid de med pengar, de som styr, som bestämmer. Det spelar ingen roll om det är "demokrati" i ett land, i slutändan är det alltid de styrande rika som bestämmer.B byron v2 skrev:
Det enda den "lilla", och förhållandevis fattiga, människan väljer mellan och bestämmer om, när den tror att den lever i ett demokrati och får bestämma själv, är olika dåliga samhällsmodeller som alla syftar till att parasitera på de själva.
Det är bara att de inte fattar det själva, för hade de gjort det i kombination med att de har stake nog, så hade de gjort revolt, något de uppenbarligen inte gör.
Liknande trådar
-
Vilket nytt lås med cylinder är mest likt Assa 40C-85
Fönster & Dörrar -
Vilket är det mest effektiva solskyddet för hus?
Artikelkommentarer -
Vilket trämaterial är mest formstabilt?
Möbelsnickeri -
Mest Ultimata Fritidshuset, vilket är det?
Fritidshus -
Vilket trägolv är minst "varmt" / mest likt stengolv?
Golv