Men jag förstår inte riktigt kopplingen mellan dom höga kostnaderna och att man inte får bygga som man vill. Jag menar pengarna går ju till markägarna och hustillverkarna och bara till en liten del till dom som reglerar byggandet?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Swerabia
???

Martin_B Martin_B skrev:
Jovisst, absolut är det en fördel och bra att ha så mycket som möjligt tillgänglighetsanpassat. Men det skall ju vara skäligt också.
Det får inte gå till överdrift.
Jag kan tänka mig att det finns enorma värden begravda i icke-utnyttjade anpassade byggnader/rum/hem osv, som aldrig hinner utnyttjas så som det var planerat för, innan det rivs eller byggs om ordentligt.

Man skulle också kunna låta folk komma undan och inte bygga tillgänglighetsanpassat, mot att de skriver på att de aldrig sedan kan kräva att staten betalar anpassning för dem själva, oavsett var de bor. Sen får de fixa det själva om de hamnar i nöd.

Lite som att man själv väljer om man vill ha livförsäkring eller inte. Helförsäkring på bilen eller inte.
Fast problemen kommer när man själv har fått evigt boende på tjälfritt djup och någon annan skall bo i huset.

Martin_B
H heimlaga skrev:
Fast problemen kommer när man själv har fått evigt boende på tjälfritt djup och någon annan skall bo i huset.
Ja, problem för den som i så fall frivilligt och medvetet köpt ett icke-tillgänglighetsanpassat hus. Lite eget ansvar måste man ju ha.
Och då är det också rimligt att tillgänglighetsanpassade hus också betingar ett högre värde, varför man då betalar ett lägre pris för ett icke-tillgänglighetsanpassat hus, och har den besparingen över till att själv kunna tillgänglighetsanpassa vid behov.

Svårare än så här behöver det faktiskt inte vara.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
B
Martin_B Martin_B skrev:
Ja, problem för den som i så fall frivilligt och medvetet köpt ett icke-tillgänglighetsanpassat hus. Lite eget ansvar måste man ju ha.
Och då är det också rimligt att tillgänglighetsanpassade hus också betingar ett högre värde, varför man då betalar ett lägre pris för ett icke-tillgänglighetsanpassat hus, och har den besparingen över till att själv kunna tillgänglighetsanpassa vid behov.

Svårare än så här behöver det faktiskt inte vara.

Jag tycker det värsta är att staten

1. Tvingar de med inkomst att låna pengar för att få låna lite mark man inte bestämmer över själv.
Medans "andra" bor bidragsfinansierat i nya svindyra hyresrätter.

2.
Staten begränsar enskilda medborgare.
Helt seriöst, man fick bygga friare i DDR än vad man får i Sverabia. Det borde få folk att vakna till.
De nya byggkraven gör tex en källare dubbelt så dyr om man vill ha en bit av källaren över marken.

Varför staten nu hatar källare kan man ju undra.

Förklara för mig, den som kan.
Varför ska jag inte få bygga 240 cm plank runt min tomt. Möjligen kan trafiksäkerheten vara ett argument. Men bortsett från det. 9/10 hus ligger trots allt inte i korsning.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Sverabia
Utveckla vad du menar med det namnet eller lägg ner.

• Gilla
windestal
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Varför ska jag inte få bygga 240 cm plank runt min tomt.
Eftersom vi inte vet förutsättningarna vid din fastighet känns det enklare att du förklarar för oss, håller du inte med?

B byron v2 skrev:
Jag tycker det värsta är att staten

1. Tvingar de med inkomst att låna pengar för att få låna lite mark man inte bestämmer över själv.
Medans "andra" bor bidragsfinansierat i nya svindyra hyresrätter.

2.
Helt seriöst, man fick bygga friare i DDR än vad man får i Sverabia. Det borde få folk att vakna till.
De nya byggkraven gör tex en källare dubbelt så dyr om man vill ha en bit av källaren över marken.

Varför staten nu hatar källare kan man ju undra.

Varför ska jag inte få bygga 240 cm plank runt min tomt. Möjligen kan trafiksäkerheten vara ett argument. Men bortsett från det. 9/10 hus ligger trots allt inte i korsning.
Var glad att du inte bor i den stora huvuddelen av alla andra europeiska länder. Där hade du blivit ännu argare över alla mutor du hade fått ge för att någonsin få bygga ditt hus:)

B byron v2 skrev:
Helt seriöst, man fick bygga friare i DDR än vad man får i Sverabia.
Har du exempel på länder där man får bygga fritt, dvs utan något bygglov eller andra begränsningar?

Martin_B
S Strontus skrev:
Har du exempel på länder där man får bygga fritt, dvs utan något bygglov eller andra begränsningar?
Dock skall vi inte glömma att Sverige är rätt extrem när det gäller strikta lagar och regler kring byggande, för att inte nämna väldigt begränsad i hur byggnader får se ut. Det är bara till att titta på många svenska gator och hur lika husen är.
Det känns definitivt som att det är friare att bygga i den stil man vill i många andra länder.

Även byggregler tillåter större flexibilitet. Sen är det så klart bra att det är hårda kontroller så att det byggs bra och säkert och det är bra att det ställs högra krav på den punkten.

B
S Strontus skrev:
I usa håller de hårt på maxhöjd i både lite nyare och äldre bostadsområden. I övrigt är det förhållandevis fritt för ägaren att bestämma över sitt hus.

I Danmark är det fasadtyp dom hänger upp sig på.
Flera länder i gamla Östblocket har regler om isolering och mer kvalitetsteknikska moment. Dock finns bidrag att få.

Mer vet jag inte på rak arm.
Men allmänt är det mer betydande respekt för ägande i andra länder

Martin_B Martin_B skrev:
Dock skall vi inte glömma att Sverige är rätt extrem när det gäller strikta lagar och regler kring byggande, för att inte nämna väldigt begränsad i hur byggnader får se ut. Det är bara till att titta på många svenska gator och hur lika husen är.
Det känns definitivt som att det är friare att bygga i den stil man vill i många andra länder.

Även byggregler tillåter större flexibilitet. Sen är det så klart bra att det är hårda kontroller så att det byggs bra och säkert och det är bra att det ställs högra krav på den punkten.
Dessutom är det ett välkänt faktum att rikssvenskar i synnerhet från södra Sverige (det vill säga ungefär Gävle och söderut) i allmänhet är extrema flockmänniskor som tror att alla måste bo i bostadsområden där allt kretsar enbart kring boende och allt måste se ut exakt som hos grannen och hos alla andra i området även när det är lagligt att bo på annan plats och göra annorlunda.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Martin_B
H heimlaga skrev:
Dessutom är det ett välkänt faktum att rikssvenskar i synnerhet från södra Sverige (det vill säga ungefär Gävle och söderut) i allmänhet är extrema flockmänniskor som tror att alla måste bo i bostadsområden där allt kretsar enbart kring boende och allt måste se ut exakt som hos grannen och hos alla andra i området även när det är lagligt att bo på annan plats och göra annorlunda.
Oj, den typen av människor som du beskriver låter som riktiga idioter :D ...är det verkligen så som du skriver? :rofl:

Martin_B Martin_B skrev:
Oj, den typen av människor som du beskriver låter som riktiga idioter :D ...är det verkligen så som du skriver? :rofl:
Naturligtvis finns det många lysande undantag...... flera av er som häckar här på forumet bland annat.

Vad jag påstår är att ni har ett likriktningstryck i era bostadsområden som verkar rent groteskt för mig som alltid har bott på landet i Österbotten. Jag råkar ha vissa smärre erfarenheter av efterkrigstida bostadsområde i en österbottnisk småstad och vissa smärre erfarenheter av ett bostadsområde i en småstad i vad jag kallar Mellansverige det vill säga sydligaste kanten av Norrland.

Även om "idioterna" (citat) bland er sannolikt är en obetydlig om än högljudd liten minoritet så tror jag att väldigt många av er omedvetet bidrar till den kollektiva idiotin genom att på klassiskt svenskt vis ta hänsyn och anpassa er för den allmänna trivselns skull utan att riktigt ens fundera på vad ni anpassar er till och tar hänsyn till och om det strängt taget är trivselskapande.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Martin_B
H heimlaga skrev:
Naturligtvis finns det många lysande undantag...... flera av er som häckar här på forumet bland annat.

Vad jag påstår är att ni har ett likriktningstryck i era bostadsområden som verkar rent groteskt för mig som alltid har bott på landet i Österbotten. Jag råkar ha vissa smärre erfarenheter av efterkrigstida bostadsområde i en österbottnisk småstad och vissa smärre erfarenheter av ett bostadsområde i en småstad i vad jag kallar Mellansverige det vill säga sydligaste kanten av Norrland.

Även om "idioterna" (citat) bland er sannolikt är en obetydlig om än högljudd liten minoritet så tror jag att väldigt många av er omedvetet bidrar till den kollektiva idiotin genom att på klassiskt svenskt vis ta hänsyn och anpassa er för den allmänna trivselns skull utan att riktigt ens fundera på vad ni anpassar er till och tar hänsyn till och om det strängt taget är trivselskapande.
Nja, du bör nog exkludera mig ur "ni" som du skriver, då jag inte ingår i den skaran. Jag bryr mig inte det minsta om vad grannen har och hur hans hus ser ut. Jag vill bygga på mitt sätt, med den stil jag gillar och jag skiter fullständigt i vad mina grannar tycker min bostad.
Jag måste heller inte bo i dessa "kollektiv" till områden där det står "Svensson-hus" så långt ögat når, utan kan tänka mig lite mer udda placeringar i staden, så länge det är säkert, bra och inte störande på något sätt med trafik osv.

Skaffar grannen en ny bil, så skiter jag även i det. Jag kör den bil jag vill, av vilken årsmodell som jag vill, utan att ta hänsyn till vad som är inne och påverkas inte av grupptryck heller.

:)

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.