1 996 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Vilket är det bästa komplementet till vedpanna efter solpaneler?
Vilken sorts värme källa e den bästa efter solvärme att kompletera sin vedanläggning med?
Luft/vatten pump eller vad?
Jag har stora funderingar kring detta med att koppla in en luft/vatten värmepump till min anläggning då jag kan få köpa en som blev för liten för min grannes hus för en billig peng.
Och solpaneler e ju ganska dyra att köpa.
Nån annan som har ett annat förslag än solpaneler!!?
Luft/vatten pump eller vad?
Jag har stora funderingar kring detta med att koppla in en luft/vatten värmepump till min anläggning då jag kan få köpa en som blev för liten för min grannes hus för en billig peng.
Och solpaneler e ju ganska dyra att köpa.
Nån annan som har ett annat förslag än solpaneler!!?
Kan man kombinera både vedeldning och pelletsbrännare i en focus nature 40kw panna?
Jag förstår att inte elda med ved samtidigt med pelletsbrännaren e igång men kan man koppla till en brännare till en focus nature 40kw panna?
Det blir nog dyrt med brännare till min panna så det blir det nog inte sen vet jag inte om pelletsen e så billig heller.
Jag förstår att inte elda med ved samtidigt med pelletsbrännaren e igång men kan man koppla till en brännare till en focus nature 40kw panna?
Det blir nog dyrt med brännare till min panna så det blir det nog inte sen vet jag inte om pelletsen e så billig heller.
Om man är beredd att arbeta lite själv så behöver inte solvärme bli så dyrt. Mina 10m2 kostade under 30k med allt, men då återanvände jag rör och isolering och fick värmeväxlaren. Men för 35 kan man nog skramla ihop allt om man letar runt lite.
Jag har med tänkt lite på pump, men har kommit fram till att det inte är lönt nu när jag redan har solpaneler.
Jag har med tänkt lite på pump, men har kommit fram till att det inte är lönt nu när jag redan har solpaneler.
Jo det var jag som ville byta mot större panna men det skadar inte att kolla runt och fråga efter andra lösningar här på forumet.
Har faktiskt lärt mig väldigt mycket genom att fråga o läsa andra trådar här på forumet.
Och det e jag väldigt tacksam för.
Jag kan få köpa en nästan helt ny pump för 10000:- mot nedmontering.
Så då e det väl klart att man får ideer och tankar kring detta.
Har faktiskt lärt mig väldigt mycket genom att fråga o läsa andra trådar här på forumet.
Och det e jag väldigt tacksam för.
Jag kan få köpa en nästan helt ny pump för 10000:- mot nedmontering.
Så då e det väl klart att man får ideer och tankar kring detta.
Klicka här för att svara