Byggahus.se

Vilket är bäst, kamslinga eller VVX?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Jag ska ha ett system bestående av pelletskamin, solpaneler och golvvärme via en ack tankt. Jag hade tänkt ta varmvattnet från dubbla kamrörsslingor i acktanken men nu rekomenderade tankförsäljaren en extern värmeväxlare för varmvattnet i stället, Baxi är det han förespråkar. Resultatet skulle bli bättre skiktning och högre verkningsgrad från solpanelerna. Det är Dalatanken på 750 eller 950 liter jag tänker på.

Har ni några åsikter om detta? Är det verkligen bättre med extern värmeväxlare (dvs tappvatten automat) i stället för dubbla kamrörsslingor inbyggda i tanken?

:)

2. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Vi har dubbla slingor, det är suveränt! Tanken behöver inte vara mer än 45 grader i topp för att det ska gå att duscha hett och länge! Vår skiktning funkar också bra, förstår inte varför det skulle förstöra skiktningen, man släpper ju in det kalla vattnet neders, och hämtar lite av den värmen som ändå finns kvar där.

3. D
    Anonym
    Fördelen med extern VVX är att man kan tappa MER varmvatten och fortfarande ha acceptabel värme på VV. Med en slinga så kyler du ner hela tanken och efter X antal liter tappning så ger inte slingan tillräckligt varmt VV längre. Med en VVX så håller varmvattnet ut ungefär samma temperatur ända tills tanken bara innehåller kallvatten.

4. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
  5. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag förstår inte varför tappvattenautomat skulle vara bättre än dubbla slingor. I testet som Andreas_Hansson länkar till var det väl inte dubbla slingor på någon av tankarna. Vattnet som kommer ur tappvattenautomaten kan ju inte rimligen vara kallare än 40 grader (det blir en sval dusch då) och på min tank så hämtar ju slingan värme ur vattnet i botten av tanken så länge som tanken är varmare än inkommande vatten från kommunens nät (ca 8 grader?). Det borde ju vara ännu bättre för skiktningen!

6. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    En slinga skapar ju en omrörning i tanken.vattnet kyls runt slingorna.
    En tappvatten automat tar varmt vatten från toppen på tanken och kör sedan in en kall retur i botten på tanken. Glasklart tycker jag?

7. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag kan tänka mig att just den biten av skiktningen är fördelaktig för tappvattenautomat. Men det vatten som kommer ur tappvattenautomaten måste ju vara minst lika varmt som vattnet man vill duscha i, alltså minst 40 grader, och så kör man in det i botten av tanken, där det oftast är betydligt kallare. Vitsen med dubbla slingor är ju att det kallste vattnet kommer in i botten av tanken, och där gör det inget om man kyler av tanken lite extra. När vattnet går upp i slingan så kommer det också att följa tempen upp. Man måste ju rimligtvis kunna krama ur mer värme ur sina tankar på det viset iom att temperaturintervallet som man kan ta ut energi ur blir större.

8. D
    Anonym
    Det är fel. En väl dimensionerad och rätt kopplad VVX kan göra en fullständig växling, dvs kallvattnet värms upp till samma temperatur som i toppen av acken och returvattnet till acken kyls ned till kallvattnets temp (8 grader?). Detta eftersom man kopplar en VVX så att kall och varmvatten går in i olika ändar av VVX och möter varandra motströms.

Med detta i bakhuvudet så är det ju ganska solklart att det är större kapacitet med en VVX, då man kan ta varmt vatten ur toppen av acken och köra in 8 gradigt (?) vatten i botten. Först när toppen har svalnat av till 40-45 grader, så är det inte duschbart längre. Då är i princip hela acken fylld med KALLT vatten.

Om du kör med en slinga däremot, så svalnar hela acken av mycket jämnare och du tappar kapacitet mycket snabbare, eftersom man inte har glädje av en ack med "ljummen" temperatur (under 40 grader).

Att köra en VVX mot acken är nästan som om hela acken var en stor VV-beredare, dvs man tar ut varmt vatten i toppen och kör in kallt i botten.

9. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jaha, där ser man! Då har jag lärt mig något idag med! Frågar man inget får man inget veta!

10. 2
    Medlem Nivå 11
  11. M
    Medlem Nivå 12
    Läser man testen så ser man att TVA:na som testats är långt ifrån så ideala att man kyler ner till tappvattnets intemperatur. I mitt fall med beredare och lång förvärmningsslinga kommer jag ner under 20 grader i botten mellan eldningarna så här års. Då finns det inte så mycket att förbättra. Sen är det mer som kan krångla på en TVA än en slinga/beredare så har man tillräcklig tankvolym är det ingen fördel.

12. D
    Anonym
    Komplett växling är ju naturligtvis ett ideal som kräver väldimensionerade plattvärmeväxlare. Av ekonomiska skäl så dimensionerar man väl sällan plattisarna så kraftigt utan väljer en mindre plattis som ger något sämre växling. Men om du tittar på Baxis dokumentation så ger deras större växlare 14 grader i retur till acken vid 10 grader in på kallvattenledningen vid en tappning om 20 liter/minut.

Det kan väl hända att du har 20 grader i botten mellan eldningarna, det var väl inte så mycket det det var frågan om? Hur många liter 45-gradigt varmvatten kan du tappa innan temperaturen på VV sjunker under 45? När temperaturen i din ack är så låg att botten är 20 grader, hur varmt är det i toppen? Om temperaturen i botten är låg, hinner vattnet förvärmas så mycket att temperaturen på VV når upp till 45 grader vid en tappning om 20 l/minut? Saken är ju den att när du har 20 grader i botten, kanske du har 40 grader i toppen och något däremellan i mitten? Då får du ju aldrig upp temperaturen till 45 grader och oavsett om du får upp temperaturen eller inte, så har du när du slutligen har för kallt vatten (t.ex. under 45 grader) ut en ack som har en sval botten, varmare mitten och fortfarande över 45 grader i toppen. Alltså har du en hel del "outnyttjad" energi kvar i acken som du inte kan använda till VV.

Med en VVX så tar du hela tiden vatten från toppen och returnerar t.ex. 14 grader i botten. Om vi räknar med teoretisk perfekt skiktning (verkligheten blir ju något mindre ideal, men ändå ganska nära) så kommer du alltså hela tiden att plocka ut varmt vatten i toppen och returnera 14 grader i botten, ända tills varmvattnet i acken är slut och hela acken är fylld med 14 gradigt vatten.

Om vi nu jämför dessa två resultat när man har tappat varmvatten ända tills VV-tempen ut har sjunkit under 45 grader, så står du med en ack-tank som har t.ex. 20 grader i botten, 35 grader i mitten och 45 grader i toppen. Med en VVX så står du med en tank som är helt fylld med 14 grader vatten.

Då förstår man ju att en ack med 500l 14-gradigt vatten innehåller mindre energi än en tank med vatten som varierar från 45 till 20 grader och en snitttemp på 32 grader. Alltså har ju VVXen levererat ut mer energi och mer varmvatten.

Nu bir resultatet med VVX inte exakt så bra som beskrivet ovan, eftersom man inte har pefekt skiktning i acken, men det är väldigt nära så bra och fortfarande långt mycket bättre än du får med en slinga, när det gäller VV-kapacitet. Sedan finns det naturligtvis andra faktorer att ta hänsyn till som komplexitet, kostnad, underhåll, livslängd osv. Men jag tycker inte det finns någon tveckan om vilken lösning som har högst VV-kapacitet.

13. M
    Medlem Nivå 12
    Håller med dig i ditt resonemang men som du säger blir skillnaden i praktiken inte lika stor. Man tappar ju inte 20 liter/min kontinuerligt heller utan gör många småtappningar mellan badkarsfyllningarna. Och hur ser då medeltempen ut från TVA:n ut?

Och har man en returtemp från radiatorerna på tex 30 grader finns det ju mycket energi för slingan att hämta i botten som en TVA inte får tag i. När det är riktigt kallt och returen ligger på 40 grader kanske TVA:n resulterar i mindre lagringskapacitet än dubbla slingor? I så fall vore ju TVA mindre bra för tex ved där lagringskapaciteten är viktigast när det är kallt, för sol är det ju ofta viktigare vår och höst.

14. J
    Medlem Nivå 9
    Tack för era inlägg. Jag frågade även på värmepumps forummet och fick där till svar att tappvatten automaten är bättre på att leverera mera varmt vatten precis som Ridax ochså säger. Fast efter att ha läst Matss resonemang kommer ju frågan om vilket som är bäst ur ett större perspektiv, med tanke på kostnader, igensättningar osv.
    :)

15. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    Fast om tvan har en retur temp på 20 grader kommer väl dom där 40 graderna vandra uppåt i tanken.