4 321 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Vilken z-wave brytare
Ska köpa mina första puckar. Jag ska bara styra ett par lampor som står i fönstren, så de flesta brytare funkar för mig, men det brukar ju skilja i kvalitet mellan tillverkare.
Vilken av följande tillverkare anses vara av bättre kvalitet?
Qubino
Fibaro
Aeon Labs
Philio Tech
Har jag glömt någon?
Vilken av följande tillverkare anses vara av bättre kvalitet?
Qubino
Fibaro
Aeon Labs
Philio Tech
Har jag glömt någon?
Fibaro ska man nog passa sig för efter alla säljstopp. Annars så hade de de finaste funktionerna (dubbel/trippelklick på dimmern och en tokliten väggplugg)
Qubino är nog bäst. Deras dimmer är en bakkantsdimmer, övriga framkant om jag minns rätt.
Qubino är nog bäst. Deras dimmer är en bakkantsdimmer, övriga framkant om jag minns rätt.
Vad menas med bak/framkantsdimmer?
Eftersom man behöver sänka effekten så kan man göra det på flera sätt. Två varianter är att man klipper av början eller slutet på sinusbuken.Farligkorv skrev:
http://www.google.se/url?sa=i&rct=j...jqLsfcaaSzRMdje8ltwcmlNw&ust=1417338253880178
Tänkte bara rekomendera Qubino!
Haft de i några veckor bara, men de är underbara!
Vet inte om de e mindre eller större än fibaros puckar men de är väldigt små!
Haft de i några veckor bara, men de är underbara!
Vet inte om de e mindre eller större än fibaros puckar men de är väldigt små!
PS. Angående dubbel/trippelklick så fick jag det att funka med Qubinos brytarna, dock genom programmering i controllern som är en Zipabox!Nyfniken skrev:
Tackar.
Och när det gäller vanliga brytare som inte dimmar - gäller samma märken då tro eller är det vilketsom?
Det första jag ska göra är att stoppa in en puck bakom ett vägguttag med 2 uttag.
Om jag vill styra varje uttag enskilt så måste jag köpa Aeon Labs "Micro Double Smart Energy Switch - Aeon Labs" va? De har ju även en "Micro Smart Energy Switch" som jag gissar klipper strömmen till båda uttagen?
Och när det gäller vanliga brytare som inte dimmar - gäller samma märken då tro eller är det vilketsom?
Det första jag ska göra är att stoppa in en puck bakom ett vägguttag med 2 uttag.
Om jag vill styra varje uttag enskilt så måste jag köpa Aeon Labs "Micro Double Smart Energy Switch - Aeon Labs" va? De har ju även en "Micro Smart Energy Switch" som jag gissar klipper strömmen till båda uttagen?
Redigerat:
Jag kör även Qubino som vanliga brytare me, finns ju dubbel (2x920w) och enkel (1x2300w).
Självklart funkar ju även Aeon Labs brytare!
En liten notis om du ska styra varje uttagbrunn för sig i ett tvåvägs vägguttag är att det måste vara separat brunntänding. länk nr. 1820297
Normalt sätter man uttag där båda uttagsbrunnarna är ihopkopplade.
Självklart funkar ju även Aeon Labs brytare!
En liten notis om du ska styra varje uttagbrunn för sig i ett tvåvägs vägguttag är att det måste vara separat brunntänding. länk nr. 1820297
Normalt sätter man uttag där båda uttagsbrunnarna är ihopkopplade.
Ja just, det tänkte jag inte på.. jag kanske inte ska göra det så komplicerat och bara köra med en enkel switch.
Något som inte är helt oviktigt för mig är hur brytaren hanterar strömavbrott. Minimikravet är att den ska återgå till läget den var i när strömmen bröts. Helst ska det gå att välja on/off/resume med parameter.
Ja samma här, hoppas det är något controllern fixar!
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Flyttade mitt svar
Redigerat:
Klicka här för att svara