Hej,

Kör utebelysning (7 st led lampar + uttag för julslingor etc.) från samma strömbrytare i hallen.
HAr monterat NEXA AN-179 och två gånger har de gått sönder (kanske klarar de inte den LED lasten, inget inkopplat på uttagen när pucken gått sönder).

Vilken Z-wave brytare bör jag skaffa mig som funkar för ovan driftfall (7 LED lampor + allt från ljusslinga till verktyg som kopplas på uttaget).

Kör Homey så om ni vet en z-wave puck som bevisat funkar med Homey desto bättre.

Tackar!

Hur beter sig mottagarna när de går sönder? Lyser dioden, hörs det reläklick från enheten?
Den ska enl. spec. klara 320 W LED, det är rejält mycket LED-belysning.

E etompau skrev:
Hur beter sig mottagarna när de går sönder? Lyser dioden, hörs det reläklick från enheten?
Den ska enl. spec. klara 320 W LED, det är rejält mycket LED-belysning.
Helt "död" inget klick och diod svart.
Iaf på den andra som gick sönder - den första bytte jag bara utan att kolla närmare (tänkte måndagsexemplar).

Jag har haft en sådan som gått sönder efter kort tid, den hade en lampa på 5w ansluten. Har läst en recension någonstans som sade att Nexa haft problem med en batch mottagare, de kunde gå sönder efter dagar eller månader. Mest troligt ligger felet där och inte i hur du belastar den. Vet tyvärr inte hur man identifierar dåliga AN-179, de kunde ha olika datumkoder.

Tack för inputs.

men frågan för mig återstår, dvs vilken brytare bör jag köpa mig för att undvika fel framöver

Vill du undvika Nexa så har Qubino flush 1 eller 2 relay och Fibaro FGS-213 resp 223 fungerat bra för mig. Använder dem till allt från svaga LED-lampor till pumpar och annat, hittills tror jag ingen har gått sönder.

Nu kör jag inte Homey men enligt m.nu är Fibaro fullt kompatibla medan Qubino saknar viss funktionalitet.

C chrille-gäddan skrev:
Kör Homey så om ni vet en z-wave puck som bevisat funkar med Homey desto bättre.
Fibaros Zwave puckar funkar klockrent med Homey. Kör både dimmers, relän och roller-shutters sedan flera år och det är väldigt stabilt. Skulle gissa att Qubinos också är bra men har inte testat själv.

I ditt fall funkar ju inte en dimmer eftersom du skall köra verktyg men ta en av relämodellerna bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.