Byggahus.se

Vilken ytterdörr ska jag välja? Är ju en djungel där ute.

1. Grillen
    Husägare · Gävleborg · 677 inlägg

Grillen

Husägare
    Har sedan 2010 en ytterdörr av märket Swedoor, inte helt säker men tror det är av det märket. Där har karmen spruckit i nederkant vid gångjärnet sedan 2 år och nu sista månaden börjar det bli ohållbart då dörren hänger så pass snett att den suger fast i karmen när det är lite snö/blött i vägen. Så nu måste vi köpa ny dörr.

Men vilken dörr bör jag välja? Det är ju en galen djungel där ute på märken? Modellen vi vill ha är en sådan som på bilden, eller snarlik, alltså ett mindre fönster i överkant, antingen halvmåne eller rektangulärt så det drar väl ner urvalet en del. Men vilket märke ska jag välja? T ex har ju doorly 30% rabatt på dörrar nu, så man kanske ska passa på att köpa därifrån, eller finns det några företag/hemsidor som har bättre märken som jag bör satsa på eller vet ni någon som har bättre rabatt/priser just nu?

Det jag mest är ute efter är en kvalitetsdörr som klarar påfrestningar, swedoor kändes som lite halvkass kvalite enligt mig, men jag kanske har fel? Vi har 3 barn som smäller rätt bra i dörrarna, samt sambon är dagmamma så det öppnas och stängs en hel del varje dag, därav är jag ute efter en kvalitetsdörr. Men jag vill ju inte betala 20.000+ för en dörr heller om jag inte behöver. Helst mellan 5-10.000kr, men är det dyrare som behövs så får man väl betala mer naturligtvis.

Några experter som kan komma med lite förslag på tillverkare och där samma design eller likvärdig finns i sortimentet.

Inga egentliga krav på inbrottsskydd, brandskydd eller övriga, men naturligtvis ju bättre desto bättre om det går att få för vettigt pris. Däremot betalar jag ju hellre 10.000kr för en kvalitetsdörr istället för 20 för samma om det enda som skiljer är att den dyrare är inbrottssäker.

Största kravet är som sagt att den ska vara gedigen och klara en hel del påfrestningar om det är möjligt.

Exempelbild på design vi har i dagsläget. och den har gångjärnen till vänster när man står framför den, men finns väl både höger/vänster för alla dörrar?

2. hscn
    Renoverare · Östergötland · 1 193 inlägg

hscn

Renoverare
  3. Grillen

Grillen

Husägare
    Säkert ruggig kvalitet i dom där dörrarna, men priser upp mot 20.000 för en enkel standarddörr eller säkert 30 och uppåt om man vill ha likvärdig vi har nu med glas. Känns som ruskiga pengar för en dörr, och är den såpass mycket bättre än en dörr för 10.000-15.000kr? Kan säkert vara så, men finns det något som visar på att den är värd dessa 10.000-20.000 extra?

4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 309 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Blocket.se

5. Grillen

Grillen

Husägare
    Oerhört konstruktivt svar? Ska jag söka efter begagnade på blocket, eller söka företag som säljer? Låter mindre vettigt. Eller snarare det ger mig ingen information om den frågan jag ställde.

Och är du ute efter att påstå att jag snålar så kan du sluta på en gång, jag är ute efter konstruktiva exempel eller svar på vad det skiljer mellan en dörr åå 10.000 och 30.000 och om den skillnaden verkligen kan tänkas vara värd den prisskillnaden. För 10-20.000 extra är mycket pengar som man kan göra bra mycket annat för om man inte behöver betala så mycket.

• Laddar…
  6. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Om du har tur kan du hitta en oanvänd ny dörr med hög kvalitet för kanske halva priset på blocket! Testat?

7. Grillen

Grillen

Husägare
    Inte testat för att jag inte vet vilken dörr kan/bör satsa på. Är ju fortfarande frågan om vilken/vilka dörrar eller tillverkare som man bör satsa på och vilka man bör undvika.
    T ex swedoor som vi satte in 2010 ger jag inte mycket för, känns långt ifrån som bra kvalitet. Så därför ställde jag ju frågan om någon kan komma med konkreta förslag på dörrtillverkare som man kan kolla på där kvaliteten är bra

8. H
    Medlem · 48 inlägg

Haladria

Medlem
    Jag köpte en billig (4000kr) på Bauhaus med glas. Fungerat utan problem i 5 år, fortfarande som ny.

9. M
    Medlem · Skåne · 1 532 inlägg

mathiash77

Medlem
    Hur sitter dörren i huset?

Väl täckt under tak?
    Mycket eller lite direkt sol?
    Hur är det med vatten, står det ofta snö/vatten upp mot dörren?

Detta är viktigt för valet av dörr, glasmodell och fönsterram.

10. Grillen

Grillen

Husägare
    Klart billiga klarar sig för majoriteten, annars hade dom aldrig kunnat säljas.

Men vet inte riktigt om du har samma förutsättningar som vi då dörren öppnas och stängs oerhört mycket vissa dagar pga dagbarn och egna barn som springer in och ut. Samt att det inte är lugna öppningar/stängningar.
    Vår swedoor som inte heller är billigast men långt ifrån dyrast höll då inte, utan började ge med sig efter 2-3 år. Sedan har jag smålagat den under ca 8 års tid tills den nu har spruckit såpass mycket att det inte går längre.

Så jag kommer hoppa över dom billiga dörrarna och försöka hitta någon inte omänskligt dyr om det går men som har rejäl kvalitet

11. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Skaffa en dämpare på dörren så den inte slår eller blåser igen....

12. J
    Medlem · 140 inlägg

J Vos

Medlem
    Kaski har 4 gångjärn på dörrarna. Kanske något till er?

13. H
    Medlem · 48 inlägg

Haladria

Medlem
    Flera barn som springer ut och in vid just den dörren. Utsatt läge mot sol och regn också. Vi har yale i den så använder den låskista m.m

14. Grillen

Grillen

Husägare
    Bifogar bild på hur den sitter. Sol endast några timmar på förmiddagen , kanske till kl 10 så inget som jag tror påverkar så mycket. Däremot är altantrappan byggd ganska precis upp till kant, kanske 1cm under tröskel, så den kan stå i snö tills vi hunnit skotta vintertid. Inte direkt något vatten om det inte regnar i sidled, sällan dörren blir blöt vid regn om det inte öser ner.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20210213-194026_Dropbox.jpg

15. Grillen

Grillen

Husägare
    Har haft det men av olika anledningar så är det inget vi vill ha på den dörren. När dörren väl är öppen så har vi en mindre säck som håller emot. Är mest öppningar/kraftiga stängningar vi behöver en dörr med kvalite för. Swedoor var riktigt klent byggda, iaf den här modellen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.