Jag håller på att göra en tvättstuga i vårt hus som är byggt 1927 och det är självdrag i huset som fungerar bra.
Just nu har vi tvättmskinen i badrummet och hänger tvätt därinne, badrummet ska dock göras om nästa sommar och i år bygger vi en tvättstuga där vi ska ha tvättmaskinen och ett torkskåp. Tvättstuga ligger placerat i mitten av huset dvs inga ytterväggar angränsar till tvättstugan dock ligger badrummet vägg i vägg med tvättstugan.
Mitt problem är att jag inte har löst ventilationsproblemet i detta rum än.
Jag hade tänkt koppla ventilationen till Torkskåpet men vet inte hur jag ska bli av med luften sen, jag har funderat på några alternativ men vet inte om något av dem är vettigt:

1. Dra ventilationen över till badrummet och låta luften komma ut där och sedan nästa år när jag gör om i badrummet så kan jag koppla ihop ventilationen med varandra. Denna lösning kräver dock att jag har en liten timer styrd fläkt eller liknande som drar över luften från tvättstugan till badrummet. Denna temporära lösning borde fungera eftersom den fuktiga luften idag sprider sig i badrummet och vi har alltid badrumsdörren öppen när vi hänger tvätt, det blir dock en bökig lösning eftersom man måste komma ihåg att öppna dörren till toan när man hängt tvätt i tvättsugan...

2. Koppla samman tvättsugans ventilation med kökets via spiskåpan, vi har vedspis och ventilationskanalen löper upp i skorstenen. Det blir en ful liten låda inne i köket men det rör sig bara om ca 1.5m låda, jag antar att man kan låta självdraget dra ut luften från tvättstugan då.

3. Försöka sig på att dra ut luften genom en vägg, då kanske man kan ha en fläkt som känner av när det blir för fuktigt i tvättstugan och då startar och drar ut luften (vet inte om det finns något sådant men det borde det finnas) Annars får det bli en timer styrd.

4. Bara dra ut den fuktiga luften till tex hallen och låta fukten sprida sig i huset och låta huset självdrag dra ut luften. känns inte riktigt hållbart eftersom hallen inte har någon frånluft.

5. Föröska koppla mig in på ventilationstrumman för badrummet redan nu, kräver dock en del påverkan i tak och golv och väggar som jag helst inte vill förstöra.

6. Strunta i ventilation för badrummet och öppna dörren till tvättstugan när man hängt tvätt, känns inte som en bra ide ifall man råkar stänga dörren....

Här har jag slut på ideer och är det någon som har en ide hur jag ska lösa detta så skriv en rad. jag behöver komma på något ganska snabbt.

Generellt så känns det inte bra att sprida ut den fuktiga luften i huset. Så alternativ 2 eller 3 i så fall. Torkskåp brukar ha en inbyggd fläkt så om du kanalansluter skåpet till en självdragskanal som inte går direkt ut till det fria så kommer du alldeles säkert att trycka in luften in ett annat rum.

Du kanske kan sätta in en avfuktare och strunta i ventilationen. Det kostar inte så mycket nu för tiden och gör dessutom att tvätten torkar bra även på hösten även utan torkskåp.

Tack jag har hört mig för lite grann också och det känns vettigast att bara dra ut luften genom ett 2-3m rör och ut genom väggen. Dock går det inte koppla fläkten direkt till torkskåpet men eftersom tvättstugan är så liten (4m2) så spelar det nog ingen roll var fläkten sitter och jag sätter den så att rör dragningen hamnar så enkelt som möjligt för fläkten. Att stunta i ventilationen där inne känns lite dumt eftersom man då blir låst till att använda avfuktare i tvättstugan, skulle det fungera dåligt med fläkten så får jag väl sätta in en avfuktare.
Följdfråga på detta är ifall det spelar någon roll ifall fläkten inte sitter precis ovanför torkskåpet utan på motsatta väggen av tvättstugan, rummet är 2x1.9m. Jag antar inte det eftersom tvättstugan är så liten och fukten borde sprida sig relativt snabbt därinne.

En fråga till, fläkten jag isåfall tänker köpa är en silent 100 chz som har inbyggt kallrasskydd och hygrostyrd fläkt. jag kommer ju koppla in den till ett ventilationsrör som är ca 2.5 m och sen ut genom väggen. vid ytterväggen vill jag ju också ha ett kallrasskydd för att kallluften inte ska krypa in i röret vintertid, spelar det någon roll att det är två kallrasskydd då? måste en fläkt blåsa med en viss kapacitet för att kallrasskyddet ska öppna sig? eller brukar det vara lungt? ta tex ett kallrasskydd som tex: http://www.k-rauta.se/vvs_4366.htm

Hmmm, efter konsultation med min granne har jag svängt igen... Jag tror jag ska dra en ventilationskanal och sätta en pax fläkt som jag kan slå på och av om jag vill och sen köpa en avfuktare och ställa på golvet, nån som har ett bra tips om en bra men inte alltför dyr avfuktare?

Tobbis skrev:
Hmmm, efter konsultation med min granne har jag svängt igen... Jag tror jag ska dra en ventilationskanal och sätta en pax fläkt som jag kan slå på och av om jag vill och sen köpa en avfuktare och ställa på golvet, nån som har ett bra tips om en bra men inte alltför dyr avfuktare?
Varför inte en fuktstyrd PAX? Då sköter det sig själv och man riskerar inte att missa att slå på fläkten. De fuktstyrda har dessutom möjlighet att koppla in en brytare för manuell styrning.

avfuktare på golvet?? det har man i fall man har mögel...

öka cirkulationen på luften i tvättstugan.

Jag har lutat åt Mitsubishis avfuktare, de är smidiga och smala, jag tänkte hänga min på väggen när det beger sig. Kommer inte ihåg exakt namn, men de gör bara två modeller. Annars har jag som du en pax, tror modellen heter 260 med fukt- och tidsstyrning kopplat till belysningen.

Ja Mitsubishis verkar bra men jag är rädd för oljudet sp jag installerar en ventilationskanal med en fuktstyrd fläkt som jag kopplar till en lysknapp så att jag kan slå på och av den. Sen ifall fukten inte skulle ventileras ut ändå så får jag väl sätta in en avfuktare. Tack för alla tips! behöver jag isolera ventilationsröret hela vägen in till tvättstugan? röret är ca 2m inbyggt innan det går ut genom väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.