Är I tankarna att byta ut direktverkande el mot en luft/vatten. idag finns en varmvattenberedare placerad i vår krypgrund (höjd, ca 130cm om jag höftar). Det hade på ett sätt vart smidigt att fortsätta ha varmvattentank där, dock är höjden låg. Tror det är en 170 liters tank vi har idag.

Kan jag ha 2 st 170 liters istället för en stor? Nackdel? För som jag förstått det behöver man lite mer volym när jag konvertera till vattenburen värme?

Finns det någon rekommenderat avstånd mellan ett monoblock och en VVB?

Huset är 72kvm plus 50kvm källare. Finns tankar på utbyggnad med ca 30kvm framöver.Placering Göteborg.
Tänker troligen köra golvvärme. Rekommendationer gällande storlek?

För 150 kvm blir en varvtalsstyrd 8 kW värmepump bra. Tänk på att tanken ger värmeförluster och man gärna vill att dessa förluster istället tillför värme i källaren om det finns utrymme där.

J Josth skrev:
För 150 kvm blir en varvtalsstyrd 8 kW värmepump bra. Tänk på att tanken ger värmeförluster och man gärna vill att dessa förluster istället tillför värme i källaren om det finns utrymme där.
Tack!
Ja det är sant. Försöker få till en planlösning där jag kan ha en ackumulatortank. Behöver förbereda med golvbrunn. Har just nu sågat och bilat upp större delen av stammen för att lägga nytt så jag behöver vara lite kvick i beslutet vart jag ska placera den :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.