Vilken värmepump???

4k läst  4 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Har fått 4 st offertförslag med varierande priser...dock samma utrustning förutom värmepumpen.

Nån som vet vad som är bra/dåligt med nedanstående pumpar:??

1. IVT Greenline E7 - 7.1kW
    2. Carrier 30NQC7 - 7.6kW
    3. Nibe Fighter 1210 - 7kW
    4. CTC Echoheat 7 - 7kW

Priserna varierar på 17000:-...

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Vilken värmepump???

Är offerterna verkligen identiska så när som på själva pumpen? För att jämföra ordentligt bör du normera borrdjupet till ett fixt värde. Räkna med 250SEK per meter.

Några mer eller mindre ogrundande synpunkter:

1. IVT: Stooort, säljer många pumpar. Stabilt och bra. Verkar ha en halvknepig reglering utifrån start och stopp temp istället för Nibes/Thermias modell med gradminuter. Jag tycker också det saknas viktigt driftstatistik, tex antal start och stopp.

2. Carrier är väl en IVT med annat namn på?

3. Nibe: All driftstatistik man vill ha kan läsas ur pumpen. Har den smartaste regleringen där man beräknar ett gradminuter under/överskott och reglerar temperatur därefter. Bra kvalitet och många servicetekniker, rimliga priser. Jag har själv en Nibe sjua och det enda jag saknar efter några veckors vp drift (eldrift sedan december) är möjlighet att själv ställa maxtemp för varmvatten vid vp-drift, det går bara att göra för elpatrondrift. Vet inte om andra pumpar har denna möjlighet men det är egentligen inget man vill ändra på, iaf inte om man vill optimera ekonomin.

4. CTC: Smart konstruktion med inbyggd acktank vilket ingen annan har (jo någon finns det, minns aldrig namnet på dom). Producerar varmvatten i när det behövs vilket har sina fördelar, bla slipper man en växelventil. Behöver kompletteras med elvb för riktigt stora vv-behov, men det gäller alla andra pumpar också. En del verkar ha problem att ställa in pumpen ordentligt vilket lett till onödigt mycket elpatrontid och därmed hög förbrukning. Andra har god ekonomi från pumpen så det handlar som jag ser det om skit bakom spakarna. Gillar du CTCs sätt att producera vv tycker jag detta är ett bra val.

3. E
    Medlem Nivå 1

Ja, dom är identiska.
    Har 1 offert från en firma, och de andra tre är från samma firma fast jag har fått pris för olika val av värmepumpar.

Alla dessa värmepumpar har inbyggda varmvattenberedare+ att jag ska ha ytterligare en beredare på 185 liter.

Borrhålet på alla offerter är 130m.

Ex, mellan offerten med IVT pumpen och den offert med Nibe skiljer det 17000:-.

Man undrar ju varför??

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

SOm jag uppfattat det är IVT pumparna lite dyrare (har inte heller hittat något riktigt bra skäl till det förutom att man har en extra cirkulationspump a 1500SEK under skalet), men det förklarar inte hela skillnaden. Jag gissar att du tittat på offerter där man saltat lite olika mycket.

Själv skulle aldrig betala extra för att få en IVT.

5. E
    Medlem Nivå 1

Får ta och ringa till firman och prata lite med dom.

Tack för synpunkterna!!!!!:)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: