821 läst · 3 svar
821 läst
3 svar
Vilken värmepump att köpa, har idag en Nibe Fighter 310P
Hej alla.
Har en värmepump som nu är 25 år gammal och troligen lever på sin sista vers så det är dags att börja titta på en ny och vilken djungel det är där ute med alla dessa pumpar och siffror som man ej förstår sig på. Så tänkte fråga här om det är någon som har bra tankar om vad som är bra och hur man ska tänka. Huset är ett enplans på 122 kvm med vattenburen golvvärme och är byggt 2000 Träfasad och tegelpannor. Det jag tänker mig är att varvtalsstyrd kompressor ska det vara samt uppkopplad mot timpris och låg ljudnivå (den vi har idag låter ibland som att den ska lyfta som en helikopter), men sedan så vill man väl ha en som ger bra effekt också. Så hjälp mig gärna med info om märken och gärna en förklaring om varför ni tycker att den är bra, mao fördelar/nackdelar, har fått en offert på en Nibe F372 men om det är bra eller inte kan inte jag uttala mig om.
Har en värmepump som nu är 25 år gammal och troligen lever på sin sista vers så det är dags att börja titta på en ny och vilken djungel det är där ute med alla dessa pumpar och siffror som man ej förstår sig på. Så tänkte fråga här om det är någon som har bra tankar om vad som är bra och hur man ska tänka. Huset är ett enplans på 122 kvm med vattenburen golvvärme och är byggt 2000 Träfasad och tegelpannor. Det jag tänker mig är att varvtalsstyrd kompressor ska det vara samt uppkopplad mot timpris och låg ljudnivå (den vi har idag låter ibland som att den ska lyfta som en helikopter), men sedan så vill man väl ha en som ger bra effekt också. Så hjälp mig gärna med info om märken och gärna en förklaring om varför ni tycker att den är bra, mao fördelar/nackdelar, har fått en offert på en Nibe F372 men om det är bra eller inte kan inte jag uttala mig om.
Finns den nya kraftigare generationen av frånluftsvärmepumpar. Har man 1-planshus är det lättare att göra en översyn av avluftskanalen vilket behövs. T.ex. NIBE S735-4 eller Comfortzone RX35 eller nya Qvantum QE4 borde passa bra och spara mer energi än tidigare. Men de kostar naturligtvis mer också.
Hej. Tack för din input, jag är definitivt intresserad av att köpa en som är framtidssäker och kan även reglera mot kommande effekttariff så inte man går över inställd effekt på pannan om denna funktion finns idag eller ev. kommer i framtiden vet jag ej, kanske du vet? En annan fråga är vad är Ferrari idag om pengar inte är ett problem, med tanke på att man ska ha denna i 20 år + så kanske skillnaden mellan budget och Ferrari inte är så stor om man räknar på det.J Josth skrev:Finns den nya kraftigare generationen av frånluftsvärmepumpar. Har man 1-planshus är det lättare att göra en översyn av avluftskanalen vilket behövs. T.ex. NIBE S735-4 eller Comfortzone RX35 eller nya Qvantum QE4 borde passa bra och spara mer energi än tidigare. Men de kostar naturligtvis mer också.
NIBE har styrning mot timpriset och Qvantum är precis på gång att få det vad jag vet. Osäker på Comfortzone. Räkna med att den nya generationen frånluftsvärmepumpar sparar ca 2500 kWh mer per år än den gamla generationen. Sedan får man fundera på om det är värt det högre priset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ersätta kabel till luftvärmepump. Vilken?
El -
Vilken varmvattentank till värmepump?
Värmepumpar -
Vilken luft/vatten värmepump i ett gammalt hus
Frågor och svar om värme -
Energieffektivisering av småhus - vilken bergvärmepump har ni fått beviljat stöd för?
Värmepumpar -
Vilken uppvärmningsform är lämpligast att kombinera med befintlig frånluftsvärmepump?
Frågor och svar om värme