Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken värmekälla till hus som byggs ut? Se ritning

1. L
    Medlem · Stockholm · 714 inlägg

ÉlPon

Medlem
    Idag har jag ett hus på drygt 80m2 i stockholmsområdet och ska kanske bygga till med 70m2 (de mörka väggarna). Jag vet inte hur mycket som är just värme men min totalförbrukning ser ut enligt nedan idag (21000-23700kWh), och då eldar vi lite då och då i en kamin inne när det blir minusgrader. Badrum har elgolvvärme.

Idag har jag en gammal frånluftsvärmepump Nibe 310P.
    Jag har först varit inne på bergvärme. Blev sen tipsad om luft/vattenvärmepump. Sen finns kanske alternativet en större FLVP med?

Vad är vettigast investera i?

Bör man snarast medans det ännu är vinter installera en energimätare för att få reda på hur mycket FLVP förbrukar idag för att ta ett bättre beslut?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    förbrukning.png

övre.JPG

nedre.JPG

Förutom det man ser på ritningen så finns en liten 1/2-plan övervåning som bara värms upp av undervåningen och sen är det en gäststuga som endast har el-element.

2. J
    Medlem · Stockholm · 6 562 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Exotiskt med FLVP i äldre? hus med källare. Om kompressorn fortfarande fungerar är förbrukningen mycket hög för att vara 80 kvm men också svårt att säga pga källaren. Också viktigt hur mycket gäststugan drar. Ni bör absolut sätta egen elmätare till gäststugan för att kunna räkna bort den. Bergvärme eller luftvattenvärmepump blir förmodligen de bästa alternativen för ett utbyggt hus med källare.

3. L

ÉlPon

Medlem
    Är det inte bättre sätta elmätare till nuvarande FLVP? Så får man veta exakt hur mycket som går idag till det som ska ersättas av nåt nytt.

Nuvarande hus är byggt på 60-tal och var fritidshus från början.

Tror ni man får ett väldigt bra underlag för beslut om jag börjar logga elen till FLVP som då anger nuvarande värmeförbrukning. Sen nya delen blir teoretisk men den kommer ju med u-värdes beräkningar så småningom.

Ifall det finns en brytpunkt på förbrukning när ena eller andra lönar sig investera i.

4. J

Medlem
    Det bästa är naturligtvis elmätare på både pannan och gäststugan. För gäststugan kan förbrukningen skilja väldigt mycket beroende på hur den används och det är en stor osäkerhetsfaktor för kalkylen. Vet man förbrukningen för själva huset kan man dra bort hushålls-elen som jag uppskattar till ca 3500 kWh/år. Då vet man att resten är för värme och varmvatten.

5. L

ÉlPon

Medlem
    Ok får börja med att skaffa en mätare. Läste nåt med att över 20000kWh så börjar det löna sig med bergvärme. Kanske en säljsida flr bergvärme men ändå. Om jag ligger på det redan nu samt ska bygga ut med 70m2 i två plan så lär man ju hamna över det i alla fall. Dock så tror jag att min vanliga elförbrukning är högre då jag ibland har utespa, motorvärmare varje vintermorgon etc. Men med en mätare för pannan får svara på det.

6. J

Medlem
    Ja ute-spa är också en sådan sak som dra väldigt mycket el beroende på hur den används. Motorvärmare och kupévärmare kan man oftast räkna fram ganska noga när man vet vilken effekt det är och inkopplingstiden varje dag. Hur stor är gäststugan? Borde väl åtminstone ha en luftluftvärmevärmepump. Annars kanske kulvert från huset med bergvärme/luftvärme och sätta upp ett par vattenburna radiatorer där.

Redigerat 12 jan 2022 14:06
  7. L

ÉlPon

Medlem
    Gäststugan är 25-30m2 öppen planlösning (med orginalfönster), hörn är 9 meter bort från hus. Är berg så skulle vara med isolerad väg ovan mark sådana fall. Bara grundvärme på idag förutom när släkt på besök men on några år kanske ett barn vill bo permanent. Ska nog börja mäta förbrukningen i stugan också! Antingen för framtida kulvert eller om förbrukningen är högre än man tror så att en luft-luft lönar sig redan idag.

8. Anna_H
    Husägare · Värmland · 12 397 inlägg

Anna_H

Husägare
    Eftersom ni ändå ska bygga ut förespråkar jag någon typ av vattenburen värme, det är mest flexibelt, då olika typer av värmepumpar går att koppla till.

Sedan kan jag inte låta bli att påpeka att jag tycker att ni ska fundera på en ytterdörr någonstans i det utrymme som heter "Inre hall", antingen mittemot toan eller mittemot källartrappan. Det är tråkigt att behöva gå hela vägen runt huset eller via matplatsen för att komma ut på baksidan.

Kan inte heller låta bli att reagera på att badrummet som ansluter till entrén är väldigt stort och även innehåller tvättstugan, medan WC som ligger vid sovrummen är minimalt.

9. L

ÉlPon

Medlem
    Ja nåt vattenburet lär det bli på nya. Källare är för övrigt mest ovanför mark, bara en sida som är under. Det med luft/luft vara bara som eventuellt i gäststugan.

Tack alltid intressant med feedback på huset! även om jag är dålig på att ta till mig dem... Ser ingen anledning att gå ut från sovrum till baksidan utan huvudplatsen ute är på altanen (är inte medritad i bild). Det är ju samma utgångar som vi redan har idag så behovet att gå till baksidan kommer inte öka för att vi får större somvrum. Eventuellt ska matplatsen flyttas till där fåtölj vardagsrum är men det får vi se senare.

Angående extra toa är inte det lite "standard" att man har en sådan extra för just bara toabesök och kanske tandborstning. Sen har man ett "fullutrustat" badrum? Jag är uppväxt med en dusch så tror det funkar, annars går det väl komplettera med dusch i "källaren" i framtiden. Tänkte kanske förbereda med en golvbrunn.

10. L
    Medlem · Sörmland · 2 476 inlägg

lat

Medlem
    Sen är det ju så att den aldrig förbrukade energin är den billigaste.
    Bygg med bra isolering.
    Mitt hus på ~235m2 behöver ung 12.000kWh för värme & varmvatten

• Laddar…
  11. L

ÉlPon

Medlem
    I min skiss så har jag räknat med 45mm installationsskikt + 170mm stomme/isolering + 50mm fasadskivor utanför utegipset (ingen köldbrygga). Gäller även för källaren förutom den del som är mot mark där det blir andra materialval.

Men har inte gjort några beräkningar hur mycket man bör eller måste ha än.

Gissar att du tycker det är i minsta laget? Jag tänker att det är jättebra jämfört med beftinliga.. Men kanske inte anses tillräckligt vi nybygge. Eventuellt sätter jag i framtiden fasadskivor på befintliga huset ifall panelen ska bytas.

12. L
    Medlem · Sörmland · 2 476 inlägg

lat

Medlem
    Ingen aning om vad det ger, själv har jag 345mm isolering i väggarna

13. Anna_H
    Husägare · Värmland · 12 397 inlägg

Anna_H

Husägare
    Absolut, men man brukar ta WC närmast entré/sällskapsytor och badrummet i de mer privata delarna vid sovrummet. Lite trist att behöva gå genom hela huset till hallen när man ska morgonduscha eller efter kvällsbadet. Och är det något jag saknar i vårt hus är det separat tvättstuga, det är rätt störande med maskiner som går när man ska ligga i badet.

14. L

ÉlPon

Medlem
    Ok ser inte detta som nåt problem men det är sant man får gå några meter till mellan dusch och sovrum mot idag. Fast barnen som sover på övervåning idag får bekvämare med allt på ett plan så är 50/50 bättre/sämre.
    Du har nog en poäng med att man kanske brukar ha tvärt om gällande gästtoa och badrum.
    Får vi för mycket pengar i framtiden går det ju att göra om och öppna upp väggen mellan gamla och nya badrum-toa men det är inte aktuellt idag.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.