Jag undrar vilken värmekälla av följande som är mest ekonomisk? Och ungefär hur mycket kostar de i förbrukning på ett år?

El-radiator 1000W:
Olje-radiator 450W:
Konvektorelement 2000W:
Byggfläkt 2000W:
Värmefläkt 2000W:

Under förutsättning att de är försedda med termostat och klarar av att hålla önskad temperatur hela året kommer det att vara liten eller ingen skillnad i förbrukning. Förbrukningen på ett år beror på rummet den står i och hur varmt man har i det. Alla har sina egna fördelar och vilken som rekommenderas beror på vad du skall ha den till. Minst 70W per kvm golvyta i rummet brukar rekommenderas.

Erik

tanken var att värma upp mitt garage på 60kvm.
vill hålla behaglig arbets temp, kanske lite under...

Skall du värma upp någorlunda fort när du skall jobba eller skall du hålla varmt jämt? I det förra fallet skulle jag satsa på byggfläkten. Dock kunde den med fördel vara på lite mer än 2 kW varvid det troligen inte räcker med ett vanligt vägguttag. Skall du hålla varmt jämt skulle jag satsa på konvektorelementet. 60 kvm garage lär inte vara gratis att hålla varmt för jämnan.

Erik

tanken är att snabbt värma upp det när jag ska jobba... :)
Om jag skaffar 2-3 mindre byggfläktar, borde inte det räcka?
Hur mycket på ett ungefär kan man räkna att det skulle kosta att köra två fläktar ca 20 timmar i veckan under ett år.

kW x Timmar = kWh Men kW ändras när termostaten slår ifrån.

kWh x priset för en kWh = pris

Protte

2 kW 20 timmar i veckan 52 veckor om året. 2 * 20 * 52 = 2080 kWh. Elpriset kan du läsa ut från dina egna fakturor, men det brukar ligga i närheten av 1 kr / kWh. Å ena sidan behöver du inte så mycket värme på sommaren, men å andra sidan lär inte 2 kW räcka när vintern är kall. Några tusen får du räkna med. Om du skaffar flera 2 kW fläktar måste du koppla dem i vägguttag som ligger på olika säkring.

Erik

60kvm garage i Skåne med oisolerad betongplatta 10-15cm isolering i tak och väggar kommer att dra kring 6500 kWh per år att hålla vid +10C med vanlig takhöjd ca 2,40m. Pga den isolerade betongplattan stiger energibehovet snabbt för varje grad ytterligare så då är det bra att dra på med byggfläkt just bara när man är där och arbetar. Läge för luftvärmepump om man ska vara där och arbeta med jämna mellanrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.