Byggahus.se

Vilken värme ska jag välja i mitt fritidshus?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Vi har hastigt och lustigt fått ett bra erbjudande på att koppla in el i vårt fritidshus, ett gammalt torp. Tidigare har priset legat på 200 kkr totalt men nu kommer vi undan med hälften eftersom elbolaget numera bara går på avståndet till kopplingspunkten.

Så nu är det dags att fundera på hur vi ska lösa uppvärmningen. Huset har i dagsläget inte vatten indraget så allt vattenburet är uteslutet.

Några grunddata
    Huset är totalt ca 70-80 kvm fördelat på två våningar. Det är tilläggsisolerat och under större delen av huset är det gjutet en bottenplatt för några år sedan. Plattan är välisolerad.
    Planlösningen är inte speciellt öppen utan det är mycket dörrar mellan rummen som vi har hållt stängt på vintrarna för att inte eventuella möss ska ha fritt fram.
    Vi har planer på att använda huset som året runt boende på lång sikt men till att börja med kommer vi främst ha underhållsvärme under vintern utom enstaka helger.
    Sovrummen ligger på övervåningen.

Jag har gjort lite efterforskningar och vad jag kan se är en luft-luftt värmepump det som verkar mest vettigt. Den skulle jag i så fall placera i hallen där trappan upp till övervåningen finns. Om jag öppnar dörrarna på nedervåningen bör luften kunna cirkulera där utom till en utbyggnad i den andra delen av huset. Den delen kommer jag nog att stänga dörren till eftersom den ändå är dåligt isolerad. Det tänkte jag komplettera med en braskamininsats i en av de öppna spisarna på nedervåningen.

Är det rätt tänkt?
    Klarar värmepumpen att hålla underhållsvärme under vintern (ca 10 grader) eller behöver jag komplettera med elradiatorer?
    Vilka värmepumpar rekommenderar ni?
    Ska jag välja en vedkamin eller är pellets mer ekonomiskt med tanke på att vi eventuellt flyttar ned längre fram? Ved kan jag köpa för 200-300 kr/kubikmetern. Finns det någon pelletskamininsats som är vettig prismässig?

2. M
    Medlem Nivå 1
    Jag gillar luft luft till sommarhus. De är billiga att installera och inget kludd med värmesystem och annat.

3. A
    Medlem · Nivå 20
    Luftvärmepumpar är bra, men räkna inte med att den klarar sig ensam. Den kan inte värma upp ett hus om det är helt utkylt. Det måste vara några plusgrader för att den skall starta. Om du lämnar alla dörrar vidöppna sprider sig värmen från pumpen hyfsat, men är det många dörrar och de dessutom ofta är stängda sprider sig värmen dåligt. Eftersom huset klarar sig bra utan värme idag kommer värmepumpen tveklöst att göra det bättre. Man bör dock titta till den då och då så att den inte går sönder av all is som fastnar på den. Elradiatorer är billiga i inköp så det skadar inte att komplettera med det.

Vedkaminer och pelletskaminer är båda bra att värma upp med. Vedkaminen är däremot inte bra till varmhållning då den inte kan lämna tillräckligt låg effekt. Båda har bristen att främst värma rummet de står i. Pelletskaminen kommer sannolikt att kunna leverera en större del av husets värmebehov än vedkaminen.

Erik

4. P
    Medlem Nivå 1
    Vad kan en luft-luft värmepump kosta på ett ungefär. Och finns det några fabrikat som håller hög kvalite till vettigt pris?

En annan fundering som har dykt upp efter att jag läst lite i fritidshu forumet är om det är vettigt att hålla underhållsvärme eller om det bara är onödiga pengar. Huset är ett gammalt timrat torp och många påstår att de kan stå helt ouppvärmda. Kanske bättre att sätta in en Solarventi för att ventilera och dra ut fukten under vintern och använda värmepumpen till att värma upp när vi ska ner, dvs starta den via SMS. Klarar den det eller har även de moderna svårt att kallstarta?

När det gäller pellets. Hur ser ekonomi ut? Kaminen är ju rätt dyr i inköp, men hur är det med bränslet?

5. H
    Medlem Nivå 8
    Vad är det där för skumt snack? LLVP klarar väl visst att hålla underhållsvärme i ett hus, även rätt snabb uppvärmning när man skall använda huset, inte som en kamin men ändå.
    LLVP´n kan du dessutom programmera så att den börjar värma på ett par dagar innan ni kommer dit.
    Men eftersom el saknats i huset tidigare så lär det ju finnas kamin eller annan värmekälla för snabbvärmning.
    Vi värmer ett hus på 140m2 i två plan 60+80m2 med en LLVP, endast de kallaste dagarna på vintern behöver vi stödvärma med element på undervåningen.

6. A
    Medlem · Nivå 20
    Hubbe2, jag ser inte var vi säger emot varandra. I manualen till luftvärmepumpar har jag läst om lägsta inomhustemperatur för att pumpen skall kunna starta i värmedrift. Det kanske inte gäller alla pumpar, men det är något man bör kolla upp. Det finns de som värmer sina hus med endast luftvärmepumpar året runt, men det det är troligen mer ekonomiskt att göra som du och stödvärma med el de kallaste dagarna. Därmed formuleringen att man inte skall räkna med att den klarar sig ensam.

Beträffande om det är nödvändigt att underhållsvärma så vet nog Perake bäst själv om det är några problem idag när huset står tomt. Som jag ser det finns det två skäl att ha underhållsvärme. Det ena är vattenrör och det andra är komfort. Huset som sådant tål kyla.

Erik

7. I
    Medlem Nivå 5
    en l/l vp sköter sig själv, skadar dock inte å titta till den mellan varven. pelletskamin sköter sig själv max nåt dygn, vedkamin sköter sig själv max 1-2 timmar.
    hur lång tid tar det för dig i dagsläget å värma upp stugan när du kommer dit på vintern, samt vad är det värt å ha den på underhållsvärme ?

8. P
    Medlem Nivå 1
    I dagsläget tar det ganska lång tid. Vi kör med vedspisen och en gasolkamin, men det är svårt att få det att hålla en hel natt när spisen slocknat även på tidig vår. På vintern går det inte alls. En ordentlig Keddy braskmaininsats lär lösa en del av det.

Efter lite funderande tror jag det blir så här:
    1. Kallställning - vi har inget vatten och huset är timrat så det borde inte vara några problem. Eller?
    2. Solarventi för att ordna ventialtion och ta bort dålig luft och kondens
    3. Luft-luft värmepump SMS-styrd som vi sätter igång någon dag innan vi ska ner. Tips på fabrikat och modeller?
    4. En Keddy vedkasett. Pellets känns lite för dyrt
    5. Några elelement på strategiska ställen på sovrummen där vedkaminen inte gör någon nytta

Låter det vettigt?

9. A
    Medlem · Nivå 20
    1. Inga problem. Det är ju kallställt idag och det fungerar. eller?
    2. Kan aldrig vara fel. Om ingen bor i huset så kommer det inte in fukt och blir heller ingen kondens, men som sagt det lär bli ännu bättre med en solarventi.
    3. Låter bra. Med SMS-styrningen så går den inte i veckor oövervakad.
    4. Utmärkt till uppvärmning, men vänta dig inte att den håller värmen över natten. För det krävs tunga pjäser.
    5. Bra för komforten. Elradiatorer är billiga i inköp och enkla att använda.

Erik

10. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för hjälpen Erik. Kallställningen funkar rätt bra. Det blir utkylt och svårt att värma upp i och med att golvet och väggarna blir genomkalla. Lite stuglukt känner man också i kläderna man när man varit där på våren. Har haft en del problem med kondens och lite mögel när vi glömt vatten i någon kastrull eller handfat men annars ok. Jag är mest undrande inför om tapeter, lister, skivmaterial, interiör etc kan ta skada på lång sikt. Jag har själv renoverat en del där och vill helst att det ska hålla ett tag :)

Keddykasetterna är ju rätt rejäla. Menar du att det ska till ännu kraftigare doningar?

11. A
    Medlem · Nivå 20
    Jag menar att om en eldstad skall kunna hålla värmen över natten när det är kallt ute måste den väga ett ton eller mer. Kakelugn rörspis eller täljstensugn klarar uppgiften utmärkt. Täljstenskaminer som väger ett par hundra kg är bättre än en kamin eller insats i plåt eller gjutjärn, men klarar inte en kall vinternatt. Eldstäder i plåt eller gjutjärn slutar värma när elden brunnit ut.

Erik

12. P
    Medlem Nivå 1
    Ok, då är jag med dig. Då har jag ju å andra sidan LLVP och elelement som kan hjälpa till att hålla värme så det ska nog gå bra. Huset är rätt bra isolerat också så värmen försvinner inte så fort.