Jag har ett litet problem med hur jag säga gå vidare att fixa en vägg på övervåningen.

Ovanför trappan (U) fortsätter väggen uppåt med murstock och garderobssida i botten på u:et. Det ser idag lite halvfärdigt ut med putsen på murstocken ihop med den tapetserade garderoben som inte går riktigt hela vägen upp till taket.

Vägg ovanför trappa med murstock och en garderobssida, ofärdig yta med puts och tapet, delvis täckt och söker lösningar för enhetlig finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle vilja sätta någon skiva på alltihop så att det ser ut som vanlig vägg, men vet inte vad jag ska välja. Åt höger blir det "öppet slut" och inget hörn, så tänker mig att gips blir svårt att få snyggt? Vad finns det för andra skivmaterial som är lämpliga? Ca 10 mm är möjligt att få plats med utan större följdproblem. (Åt vänster blir ett vanligt ytterhörn, det kan jag lösa)

Ofärdig vägg ovanför trappa med murstock och garderob; putsen möter garderobens tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer bli tapet eller målat när det är färdigt.

Används murstocken, så kan det ju vara bra att fundera på material med tanke på brandskyddskontrollen.

Hur bred är ytan? Behöver skivor skarvas?

10mm ger ju ett ganska smalt utbud av skivor. Ex. fibergips finns ju, men bygger 12,5mm.

GoForIt GoForIt skrev:
Används murstocken, så kan det ju vara bra att fundera på material med tanke på brandskyddskontrollen.

Hur bred är ytan? Behöver skivor skarvas?

10mm ger ju ett ganska smalt utbud av skivor. Ex. fibergips finns ju, men bygger 12,5mm.
Ja, den används. Det var också en fundering hur reglerna ser ut där. Jag har känt på den efter vi eldat en längre stund och det är knappt man kan känna att den blir varmare än omgivningen. Det är numera bara till en kamin för myseldning efter att oljepannan är utslängd.

Ca 15 mm tjocka skivor kan nog också funka. Det är ca 1600 mm över hela bredden, så någon skarv är troligen oundvikligt?

Redigerat:
Skruva inifrån en regel ovanpå garderoben, stående 145x9, eller vad du har över. Limma/skruva MDF som täckskiva.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Ja, den används. Det var också en fundering hur reglerna ser ut där. Jag har känt på den efter vi eldat en längre stund och det är knappt man kan känna att den blir varmare än omgivningen. Det är numera bara till en kamin för myseldning efter att oljepannan är utslängd.

Ca 15 mm tjocka skivor kan nog också funka. Det är ca 1600 mm över hela bredden, så någon skarv är troligen oundvikligt?
Brandskyddskontroller kan vara väldigt beroende på inspektören.
Så jag hade satt en icke brännbar skiva.

GoForIt GoForIt skrev:
Brandskyddskontroller kan vara väldigt beroende på inspektören.
Så jag hade satt en icke brännbar skiva.
Så gips, med andra ord?

A
G Genomklok skrev:
Så gips, med andra ord?
Är det godkänt att ha garderoben emot skorsten så lär det vara godkänt med vilken skiva som..

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Så gips, med andra ord?
Det finns ju andra icke brännbara skivor, men vanligt gips känns som första valet ja..

Tänkte mer gällande brandskyddskontrollen.. Kanske idé att kolla upp där, med tanke på att garderoben står med väggen emot, som då inte blir inspekterbar. Mina föräldrar har åkt på att ta upp en inspektionslucka i en garderob som står mot deras murstock. Den hade stått så i över 50 år, när plötsligt en inspektör tyckte att det inte var godkänt längre..

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Sant, värt att kolla upp. Tack för alla tips, ska fundera lite och se hur jag går vidare 🙂

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.