Vilken uppvärmning till nytt hus

2k läst  4 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej, antagligen 498:e gången med samma ämne, men oteknisk som man är har jag svårt att genom sökning på forumet komma fram till några svar, så jag startar en ny tråd.

Vi ska bygga ca 205-210 kvm 1 1/2-planshus med vidbyggt garage, ca 30 kvm. Stomme och innerväggar i lättbetong. Golvvärme i båda bostadsplanen samt i garaget. 300 mm isolering under plattan. Vi bor i skåne och kommunen tvångsansluter till naturgasnätet, vilket kostar ca 24 000. Naturgasen kostar ca 69 öre kWh inkl alla skatter etc. Tomten är på ca 630 kvm. Bergvärme är inte möjligt. Vi kommer att ha en öppen spis med kassett, men endast för s k myseldning.

Frågan är nu vilken uppvärmning vi ska satsa på. Eller kanske snarare vilken information vi behöver ta fram för att fatta ett någorlunda välgrundat beslut. Vi är alltså helt renons på kunskap i ämnet och har tom svårt att formulera korrekta frågor:

Ska man ha någon form av flvp med gas som stöttning eller gas som uppvärmning + FTX för återvinning (har förstått att detta anses ge bättre komfort...?)? Vi har i dagsläget fått offert på Comfort Zone 65, men jag är inte klar över totalkostnaden för pumpen och ventilationsdragningen.

Sammanfattningsvis: Hjälp!

2. C
    Medlem Nivå 14
    FTX återvinner mer energi än Frånluftsvärmepum.
    jag skulle ta FTX & gas panna

3. M
    Medlem Nivå 1
    service behovet ökar även med ett FTX system då man måste ha koll på filter och fläktar i en större omfattning, även inköpspriset blir högre. Frånluftsvärmepumpen har du även nytta av sommartid för uppvärmingen av varmvattnet. Det bästa du hade kunnat göra är att ta kontakt med någon som kan räkna på vilket av de två olika alternativen som hade vart mest fördelaktiga för ditt fall.

Lycka till mvh Micke

4. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren!

Jag ska försöka leta upp någon kompetent räknare/energirådgivare så får vi se. Antar att jag måste kolla vad en gaspanna kostar också för att få full input till kalkylen. Ett alternativ som jag själv inte listade skulle ju kunna vara att betala anslutningen till gasen men sedan fimpa den, dvs inte installera någon panna för gasen.

5. sandhall
    Medlem Nivå 9
    FTX är som effektivast när skillnaden mellan utetemperaturen och innetemperaturen är stor. D.v.s. när det är kallt ute. Vid mildare uteklimat finns det undersökningar som visar att FLVP är effektivare på att återvinna energin i frånluften, oavsett vad CarMan skriver (finns gott om gamla trådar som tar upp denna diskussion -- sök och du skall finna). Till en FLVP kan du dessutom docka andra värmekällor (t.ex. en gaspanna) som då helt ersätter elpatronen i FLVP. Så länge FLVP klarar sig med kompressorn så är det en nog så ekonomisk lösning (COOP strax under 3 enligt energimyndighetens mätningar) och då kan ni ha gaspannan helt avstängd. Under sen höst, vinter och tidig vår behöver FLVP hjälp med topparna och då träder gaspannan in.

Med en FTX-lösning får ni köra gaspannan året runt.

Inköpskostnaden för ett FTX-system resp. FLVP är ungefär lika stora. Dock har troligen FTX mycket bättre livslängd. Det är färre delar som kan gå sönder, och när saker går sönder är den troligtvis billigare att reparera. Och det får man naturligtvis också ta med i beräkningen.

http://www.nibeonline.com/pdf/411677-5.pdf

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: