Byggahus.se

Vilken uppvärmning i isolerat garage ?

1. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem
    Tänker ha ett dubbel garage ca 68kvm isolerat med två mindre förråd i . Alla utrymmen ska kunna värmas upp till ca 20grader. Funderade på en aerotemper i garaget och vatten radiatorer i dom små förråden ? Har lagt ned tankarna på golvvärme pga att korrisions faktorn på bilen ökar. Tips ideer ???

2. B
    Medlem · västerbotten · 273 inlägg

Benny_Steen

Medlem

Re: Vilken uppvärmning i isolerat garage ?

"korrisions faktorn på bilen ökar" varför skulle bilen rosta mera pga golvvärme ?

3. Abuquir
    Husägare · Västra götaland · 628 inlägg

Abuquir

Husägare

Ja, varför skulle det öka rosten på bilen?
    Vad jag vet så är varmgarage inte bra ifall bilen inte torkar ur (ordentligt) i exempelvis dörrarna och sedan åker du till jobbet i minusgrader. Då fryser vattnet i dörrarna och du får en sprängningsrisk i skarven och förr eller senare så kommer vattnet ner i valsen och så börjar det rosta.

Var det någon som fattade?

4. M
    Medlem · 892 inlägg

Som föregående talare säger...

Man ska inte ha ett varmgarage om man använder bilen dagligen på vintern. Det gör att fukt som finns i dörrar, trösklar, balkar osv kondenserar, sen fryser, sen tinar, förångas, blir flytande och fryser om vart annat... Frostsprängning är ett problem, och även övergångarna från flytande till gasform är inte änskvärd.

Det bästa för en varje-dag-bil är en vanlig kall CarPort. Det har i sig inte att göra med om man har golvvärme eller luftvärme i garaget, utan det är luftens TEMPERATUR som är kritisk.

• Laddar…
  5. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

"Bilen rostar mer när värmen kommer direkt underifrån" sa en kille på ett värmepumps möte jag var på. Min fråga var om han rekommenderar golvvärme i garaget?
    Men som sagt det kan ju diskuteras.

Så ni har golvvärme trots att bilen används flitigt under vinterhalvåret ? Eller skulle råda/tipsa mig om att göra det valet ?  ;)
    Förutom Magnus då, och jag kanske ska ta halva delen och göra en carport istället (en bil som är avställd under vintern kan ju stå där inne)... :-/

6. M
    Medlem · 892 inlägg

Okej. Det är mycket möjligt att han har rätt. Det kan ju vara så att det blir relativt varmare fortare när värmekällan ligger närmare bilens golv.

Som du skriver så kan du ju göra ett singelgarage med vidbyggd carport. Du sparar ju både på byggkostnaden och på uppvärmningskostnaden. Samtidigt slipper du snö på bilen, kan ha motorvärmarsladden nära bilen och ha takboxen hängande rakt ovanför bilen. Du kan ju välja om du vill ha gjuten platta under carporten också, eller om du väljer att sätta det taket på plintar i ytterkanten. Praktiskt med platta och en oisolerad platta på säg 3x6m kostar inte många kronor när du ändå har betongbilen där.

Om du vill ha lite mer "väggar" runt bilen så kan du slå upp som ett glesplank runt carporten, alltså stående/liggande brädor med "lagom" stor mellanrum. Mest som lite insyn- och väderskydd.

EDIT:
    En tänkbar modell?
    http://www.elitgarage.se/garagecarport.htm

7. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Mitt resonemang är vad du föreslår...
    ;D ;D ;D
    Tackar för hjälpen.

8. S
    Medlem · 387 inlägg

sirbo

Medlem

Klart att du ska ha varmgarage om du har möjlighet!
    Om bilen rostar lite snabbare så gör den väl det.
    Dessutom kommer det ena halvan vara fullt med "bra att ha saker" och har du då bara ett enkelgarage så....

Och har du en bil så länge att den rostar (varmgarage eller inte) så kommer du behöva meka med den emellanåt och då är det skönt med ett varmgarage.

9. pellefant
    Medlem · Norrbotten · 3 015 inlägg

pellefant

Medlem

bygger du enkelgarage med carport bre vid så kosta på isolering under carportplattan o släng ner en slinga värmeslang där- för framtida utbyggnad av garaget. är värt dom x-tra kronorna- om du nu eventuellt vill bygga ut sen

10. R
    Medlem · Uppsala · 997 inlägg

RoTe

Medlem

Rostar det inte med kupevärmare oxå? Och när man kör bilen så blir den ju varm inuti om man har värmen på.

11. T
    Medlem · 468 inlägg

Tommy_S

Medlem

Tänk lite längre RoTe. Brukar bilen rosta invändigt eller utvändigt?

12. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem

Ja jag funderar på detta,MEN hur funkar det med värmeisoleringen mellan dom två slingorna då? Lägger man en tröskel av cellplast i mitten på plattan så att det inte läcker ut någon värme till den kalla plattan vid carporten?

13. R

RoTe

Medlem

Jag har sett en hel del som rostar innifrån och ut. Men det hör väl inte hit? Värme som värme? Flåsar jag på me kupevärmarn så blir hela bilen så varm att all snö smälter så hela bilen håller plusgrader fast det är minus ute. Är inte det samma sak som att ställa den i ett garage?

14. M
    Medlem · 892 inlägg

Sluta tjafsa nu! :-*

15. R

RoTe

Medlem

Jaha så jag ska rätta mig efter er eller? Då lär jag köra ut bilen ur garaget? Eftersom jag är fotograf så måste jag ha bilen snöfri året om vilket betyder motor och kupevärmare dygnet runt hela vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.