Renoverare
· Stockholm
· 18 155 inlägg
Min router som följer med bredbandet har börjat ge upp. Får bara 50mbit upp, efter en restart går jag runt 900 Mbit upp men kort där efter är den tillbaka på 50.
Jag har redan en Ubiquiti AP och tänkte ersätta gamla routern med en från
Ubiquiti. Vilken passar mig bäst. Vill ha 1 gigabit full duplex på WAN. Minst 4st gigabit LAN portar, gärna fler. Vill helt inte ha någon skum formfaktor som vissa av deras har heller.
Ubiquiti. Vilken passar mig bäst. Vill ha 1 gigabit full duplex på WAN. Minst 4st gigabit LAN portar, gärna fler. Vill helt inte ha någon skum formfaktor som vissa av deras har heller.
Självbyggare
· Täby
· 58 inlägg
köp en micro dator med 2-4nic, installera pfsense, bättre grejer är svårt att hitta.AndersMalmgren skrev:
Min router som följer med bredbandet har börjat ge upp. Får bara 50mbit upp, efter en restart går jag runt 900 Mbit upp men kort där efter är den tillbaka på 50.
Annars köp en dream machine
När ska den klara 1gbit/s på WAN , är det med eller utan DPI ?AndersMalmgren skrev:

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 833 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 833 inlägg
Så länge du inte behöver DPI så kan du köra edgerouter 4 eller edgerouter 6p.
Edgerouter X funkar om du inte måste ha full duplex men annars är den för slö.
Dreammachine är för Rack och inget man monterar på väggen i köket direkt.
Om du har gott om plats kan du kolla på dreammachine Pro. Annars skulle jag ha kollat på edgerouter 4/6 (de nyare med quadcore CPU)
Edgerouter X funkar om du inte måste ha full duplex men annars är den för slö.
Dreammachine är för Rack och inget man monterar på väggen i köket direkt.
Om du har gott om plats kan du kolla på dreammachine Pro. Annars skulle jag ha kollat på edgerouter 4/6 (de nyare med quadcore CPU)
Själv har jag min DMP (ej SE för den kom precis efter jag köpte min) i en tv möbel i samma rum som fibern kommer in. Gjorde upp lite extra hål i bakstycket för ventilation och kabeldragning. Vet att det går att skippa den fula fiberomvandlaren som sitter på väggen o köra fibern rakt in i DMP men då måste jag sätta någon form av skåp precis där o sätta DMPn där o det blir inte snyggt i mitt fall.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 165 inlägg
Kör på en pfsense-router istället. Bättre finns inte och du har både ett seriöst företag och en superstark community bakom utvecklingen av systemet.
https://teklager.se/en/products/routers/apu4d4-open-source-router
https://teklager.se/en/products/routers/apu4d4-open-source-router
Agreed. Pfsense är dock en aning overkill för de flestas hemmabehov. Sedan är kostand och storlek ett problem. Ska du ha en vettig pfsense burk så måste du nästan ha någon form av x86-låda och då både kostar det $ och tar ganska stor plats.Johan Gunverth skrev:
Tipsade en kompis om UDM Pro för något år sedan, och den går bra, och nu finns ju UDM Pro SE. Det är dock grejor för rack, inga små rackare till router.AndersMalmgren skrev:
Jag själv tyckte det blev overkill o kör den nya Unifi Dream Router (UDR), den lämnade nyss tidig testning o är svår o få tag i. Fått starta om den en gång på en månad nu, så vi får se, men de klart mkt finesser i jmf med dess tidigare syskon Unifi Dream Machine. Men mycket snack om UDR när den var ute för testomgång, så vågar inte säga än hur bra den är.
Har bara 250/250 Mbit bredband, så inte testat hur bra de går med 1 Gigabit.
(Måste nu byta ut 2 st AP AC Lite 24v PoE mot en Unifi Wifi 6 AP Lite, för att utnyttja det hela lite bättre, UDR i sig har en bra Wifi 6 AP inbyggd)
Medlem
· Stockholm
· 1 391 inlägg

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dream machine Pro SE.
Helt fantastiskt och då är vi storkonsumenter på stream alla fyra i familjen. Har tre st AP på 120 kvm vilket är lite överdrivet.

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 488 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 488 inlägg
Vilket rack kör du? Jag ska byta ut mitt till hösten då vi fimpat de gamla vattenrören. Tänker ett montage som ditt, fast ett 6UStringfellow Hawke skrev:
Eller kanske är en hylla i botten?
Bytte till denna i helgen, blir lite cleanare så
https://www.thomann.de/se/the_t_racks_power_8_s_usb.htm?ref=sea_rslt_T.rack+usb_395636_0_9
Renoverare
· Stockholm
· 18 155 inlägg
När det gäller full duplex så räcker det enbart den fixar det vid vanlig NAT. Egentligen är det overkill inte ofta man maxar linan åt båda hållen men då jag har en fiber som fixar 1000/1000 så känns det lite trist om routern begränsar.