Vi ska göra om trädgården i sommar, och vill gärna göra "stepping stones" men av trä, enligt bild. Vill kunna gå barfota utan att få stickor i foten. Vi kommer att gräva ur, lägga geotextil och bärlager, så frågan är: vilket slags trä kan vi lägga direkt på krossbädd? Förstått det som att tryckimpat trä NTR/A går an, men bredden är sällan tillräcklig för att vara ett "fotsteg".

Letat runt efter slipers a la järnväg, men de verkar vara proppfulla av diverse olika miljögifter. Har hittat obehandlade slipers av svensk lärk, men verkar inte vara samma motståndskraft i det träslaget som i rysk lärk. Vad säger experterna?

• Gångstig av träplankor på en bädd av småsten, omgiven av gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Gifterna är väl för det håller inte annars? Är det Ntr/a som kan ligga i vatten? Finns väl 45x220? Räcker inte det? 🤔

• Älska
sysmali
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gifterna är väl för det håller inte annars? Är det Ntr/a som kan ligga i vatten? Finns väl 45x220? Räcker inte det? 🤔
Nja, NTR/A kan ha direkt kontakt mot mark vad jag förstått, om det kan ligga i vatten vet jag dock inte.
Skulle gärna vilja att de flesta fötterna fick plats på stegen, inte bara små :)

Motherfucker
  • Gilla
Euhamm och 1 till
  • Laddar…
Är inte sten att föredra?

Farstatjej90
E Euhamm skrev:
Nja, NTR/A kan ha direkt kontakt mot mark vad jag förstått, om det kan ligga i vatten vet jag dock inte.
Skulle gärna vilja att de flesta fötterna fick plats på stegen, inte bara små :)
Hur stora är fötterna som ska passa?

Motherfucker
Du vet väl att det är en skröna stora fötter stor k*k😉

Motherfucker Bicmac skrev:
Du får köpa rejäla plank typ ek och tjära in dom med tex. Furutjära:

[länk]
Okej, låter vettigt. Blir slutresultatet med tjära ungefär färgmässigt som på bilden? Gråbrun? Eller blir det svart?

Ja men en fot i storlek 44, ca 28 cm

Motherfucker
E Euhamm skrev:
Okej, låter vettigt. Blir slutresultatet med tjära ungefär färgmässigt som på bilden? Gråbrun? Eller blir det svart?
Furutjära är mer brun men med tiden och solen så blir det brungrått..

Furutjära är mer brun men med tiden och solen så blir det brungrått..
Okej tack! Tror du sibirisk lärk funkar eller är det inte hårt nog?

Motherfucker
E Euhamm skrev:
Okej tack! Tror du sibirisk lärk funkar eller är det inte hårt nog?
Jo det går bra..

• Gilla
Euhamm
  • Laddar…
Jo det går bra..
Grymt! Tack för svar!

• Gilla
Motherfucker
  • Laddar…
S
Accoya men det kostar en slant. Tillverkaren garanterar 25 år i mark.

Mer lättillgängligt är ek utan inslag ytved. Det är det mest beständiga träslaget vi har i Norden. Såna stockar kan du hitta hos en lokal småsåg.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Farstatjej90
@Bicmac
Om det står i passet du är äldre än 12 borde du se till att få det korrigerat. Har anmält ditt inlägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.