5 037 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Vilken typ av puts bör jag använda? c-bruk? Hydrauliskt kalkbruk? Kanske, vilket som?
Jag ska putsa om väggarna på nedervåningen och vet inte riktigt vilket bruk jag bör använda.
Vägarna är gjorda av legertegel där man har använt sig av varannan rad bränt tegel och varannan rad obränt. Invändigt är väggarna idag putsade, men vad vet jag desvärre inte. Det är några mindre sprickor på sina ställen men inget större.
Anledningen till att det ska putsas om är att det tidigare varit tapetserat och på vissa ställen är väggen spacklad. Jag vill alltså bara åt strukturen av en putsad vägg och dölja lite ojämnheter, så vi kommer att lägga på tunt.
Vad för typ av bruk hade ni rekommenderat för detta?
Tack för hjälpen!
Vägarna är gjorda av legertegel där man har använt sig av varannan rad bränt tegel och varannan rad obränt. Invändigt är väggarna idag putsade, men vad vet jag desvärre inte. Det är några mindre sprickor på sina ställen men inget större.
Anledningen till att det ska putsas om är att det tidigare varit tapetserat och på vissa ställen är väggen spacklad. Jag vill alltså bara åt strukturen av en putsad vägg och dölja lite ojämnheter, så vi kommer att lägga på tunt.
Vad för typ av bruk hade ni rekommenderat för detta?
Tack för hjälpen!
Det är säkert kalkputs påväggarna nu. Har du bomputs (släppt från underlaget, låter ihåligt om man knackar på det) borde du egentligen knacka ner det dåliga och putsa om. Annars låter det som att ett lager finputs är vad du är ute efter. Vi har använt det själva på ett liknande scenario, och det blir mycket bra. Prata med Målarkalk i så fall (byggfabriken säljer också deras produkter om det är närmare).
Med det unerlag du har (med tapet och spackelrester) så behöver du nog ett lager kakelfix under finputsen för att det ska fästa.
Med det unerlag du har (med tapet och spackelrester) så behöver du nog ett lager kakelfix under finputsen för att det ska fästa.
Klicka här för att svara