Byggahus.se
Jag ska fästa vår bokhylla i väggen och undrar vilken typ av plugg jag ska använda. Väggen består av väldigt porös puts. Ca 5 cm in är det något hårt som jag inte vet vad det är. Jag har blivit rekommenderad en monsterplugg för lättbetong men vill ha fler synpunkter innan jag använder den. Funkar det inte kommer jag ju ha ett gigantiskt hål i väggen. Visserligen bakom bokhyllan, men det känns ändå onödigt.

Du bör ju ta reda vad väggen är gjord av innan du går vidare.

Hur gammalt är huset? Om du har putsade väggar inomhus med den tjocklecken så kan det vara vassväggar och sedan träplank bakom. Testa att skruva en lång smal skruv rakt in och se om den fäster. Fäster inte skruven så är det troligen betong. men märkligt med en sån tjocklek puts på en betongvägg inomhus.

Borra ett litet hål och se vad som finns bakom, som Fnurpern skrev, har du tur så är det träplank, då är det bara att skruva rakt in. Annars är det troligen tegel, då behöver du borra med borrhammare eller slagborr. Har du tålamod kan det även gå med skruvdragare.om det bara är enstaka hål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.