Tjena!

Jag och frugan har väntat ett tag på renovering av vår tvättstuga. Mitt jobb var att riva ut all inredning tills de kommer och sätter ny brunn och ny plastmatta.

Sagt och gjort så skred jag till verket men jag insåg snabbt att jag inte kan koppla ur tvättstället innan jag pluggat igen rören då vi inte har något så smidigt som ballofix som löser det.

Mina mätningar säger att de vita rören är 12 mm breda. Jag vore oerhört tacksam om någon kunde rekommendera vilken typ av plugg jag behöver till dessa rör samt om det är något särskilt jag behöver tänka på när jag gör det. Bilder bifogas
. Tvättstuga med vita rör på 12 mm som behöver pluggas innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstugeinredning borttagen med synliga vattenrör och avlopp i väntan på ny installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Marojo Marojo skrev:
[länk]
Sån fast i rätt dimension, dvs 12mm.
Tack för snabbt svar! Det räcker alltså med att skruva på en sådan rackare? Inget annat som behövs?

J
Har nog gått lite snabbt här , den pluggen kan inte användas för det finns ingen lös klämmringsmutter , den sitter kvar på rören till handfatet , då måste ha en extra mutter i rätt dim

J jojo123 skrev:
Har nog gått lite snabbt här , den pluggen kan inte användas för det finns ingen lös klämmringsmutter , den sitter kvar på rören till handfatet , då måste ha en extra mutter i rätt dim
Ah, förlåt. Du har rätt. Tog nyligen bort ett badkar och satte då sådana pluggar men hade då extra muttrar till hands. Biltema verkar sälja plugg och mutter ihop https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/andplugg-2000017912

• Gilla
skewby och 1 till
  • Laddar…
J
Då blir det utan den pluggen och bara muttern plus den andra typen som du av plugg , det är lite baklänges där , en kona på den som går upp

• Gilla
skewby
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Då blir det utan den pluggen och bara muttern plus den andra typen som du av plugg , det är lite baklänges där , en kona på den som går upp
Pjäsen från biltema fungerar alltså inte? Förstår inte vad du menar hela vägen så du får ursäkta min okunnighet. I värsta fall kan de kanske kan hänvisa mig till korrekt mutter och plugg om jag visar bilder och mått i bygghandeln.

J
Enbart mutter är nog svårt att köpa , blir lite kaka på kaka , har du en röris på nära håll så har han grejer i bilen ,muttrar brukar bli över , mät röret som går upp till handfatet så blir det rätt med dim , delarna som sitter på röret ska vara kvar och en plugg som du visade i # 3 är rätt plus en mutter till den

• Gilla
skewby
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Enbart mutter är nog svårt att köpa , blir lite kaka på kaka , har du en röris på nära håll så har han grejer i bilen ,muttrar brukar bli över , mät röret som går upp till handfatet så blir det rätt med dim , delarna som sitter på röret ska vara kvar och en plugg som du visade i # 3 är rätt plus en mutter till den
Jag ska höra med min trevliga granne till röris imorgon. Han ska faktiskt komma hit och ordna med ny avstängning till varmvattnet i tvättstugan så det är möjligt att han sitter på extra material för att plugga igen rören till vasken också. Jag glömde nämligen säga att jag behövde göra det också vid vårt samtal.

Han har varit svår att nå idag dock och dyker upp först 17 imorgon vilket är varför jag blev orolig att jag skulle missa fönstret att inköpa material under morgondagen i det fall han inte har. Om inte annat stänger biltema först vid 20 så på hans rekommendation kan jag slinka iväg en snabbis med en shoppinglista. Han bör ju veta.

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
Vore det kanske bättre och smidigare att installera en ballofix på röret direkt? Det bör väl gå att göra på den befintliga kopplingen eller är jag helt ute och cyklar?

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
J
S skewby skrev:
att installera en ballofix på röret direkt
Det är inte fel att ha en avstängning , så sätt dit 2 st ballofixer under där

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.