Hej!
Jag har en källare inredd med aeroreflexduk och en adsorptionsavfuktare, för att hålla fukten och möglet borta.
Huset är från 1950, sedan påbyggt på 70-talet och i början av 2000-talet. källaren har krypgrund två av delarna och källare med ståhöjd. Detta pga att det är byggt i sluttande berg så det är inte samma höjd på allt i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aerofreflexduk och avfuktare.
Jag har varmvattenberedare och allt som kommer därtill i källardelen, men nu när vintern kommer om några månader skulle jag vilja isolera källarplanet utvändigt för att undvika eventuella förfrysningar.
Dock är jag inte säker på med vad?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Källaren utvändigt
Då firman som ordnade med fukten inne i källaren verkar vara trötta på att svara på frågor så undrar jag här, ska jag ha tex cellplast, som är tätt(?) eller någon annan form av isolering, t.ex. stenull eller glasfiber?
Har kollat iso/pordrän också, kanske är ett alternativ?
Det jag fick veta av firman var att när jag ska piffa upp väggarna med lite färg så ska det vara silikatfärg eller annan diffusionsöppen färg. Ska kanske isoleringen vara det också?
Har funderingar på Steniskivor eller Cembrit utanför isoleringen, har bra med mån upp mot fasaden då huset någon gång har tilläggsisolerat så det kommer inte sticka utanför fasadbeklädnaden.
Allt står på berg, det är alltså inga fyllnadsmassor som ska skyfflas på, eventuellt bara på en av sidorna som vetter mor en gårdsplan som kanske kan vara bra att ha i samma höjd som ytterdörren.
Dessutom, jag antar att jag isolerar så långt ner på väggen som det går? För att förhindra att kyla sipprar in underifrån?
Logga in
Skapa konto
Står direkt på berget.
Och till sist, hur gör jag med bärlinan (eller vad det heter) till altanen som är fäst på huset. Lägga dubbel isolering omlott, kanske?
Logga in
Skapa konto
Många frågor...