4 589 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Vilken typ av grus/Sand?
Hej,
ska påbörja arbetet med att finplanera tomten och göra klart för gräsmatteutrullning. Vi har ganska styv lerjord (bor i mellersta Skåne) och har fått rådet att fräsa ner c:a 5 cm grus/sand för att få till en bra dränering av gräsmattan. Frågan är vilken sorts grus/sand som är lämplig att använda sig av. Pratade med lastbilscentralen på orten som rekommenderade sättsand men det känns som det kan bli lite för "fint" och därmed ganska kompakt. Vad har expertisen här för råd?
ska påbörja arbetet med att finplanera tomten och göra klart för gräsmatteutrullning. Vi har ganska styv lerjord (bor i mellersta Skåne) och har fått rådet att fräsa ner c:a 5 cm grus/sand för att få till en bra dränering av gräsmattan. Frågan är vilken sorts grus/sand som är lämplig att använda sig av. Pratade med lastbilscentralen på orten som rekommenderade sättsand men det känns som det kan bli lite för "fint" och därmed ganska kompakt. Vad har expertisen här för råd?
Du ska ha så grovkornig sand som möjligt, inte finare än fraktion 2-6 mm. (fint grus) och ganska rikligt, fräs sedan ner det, gärna tillsammans med torvmull som lättar upp jorden och gör den mindre kompakt.
Fin, mjölaktig sand gör bara det hela värre, blir som betong tillsammans med lera och vatten, enligt somliga jag pratat med, ang. förbättring av vår egen jord som är likadan, tyvärr.............
MVH//Christina.
Fin, mjölaktig sand gör bara det hela värre, blir som betong tillsammans med lera och vatten, enligt somliga jag pratat med, ang. förbättring av vår egen jord som är likadan, tyvärr.............
MVH//Christina.
Helt rätt av dig eric, det glömde jag att skriva :-[, grundgödsla är viktigt.eric skrev:
Däremot har jag en fundering när det gäller kalk, du verkar kunnig 'eric'
Som jag har lärt mig (precis som du iof. säger om större mängd) så krävs det eg. väldigt stora mängder kalk för att i praktiken förändra pH-värdet på en styv lerjord överhuvudtaget!!
Enligt det jag fått för mig så skadar naturligtvis inte de mängder man vanligtvis kalkar med (eller drygt det)
Jag har nämligen fått rådet att helt skippa kalken och istället kalka när gräsmattan är sas. 'färdig' och då ovanifrån som får regna ner, där det isf. skulle motverka mossa osv. i själva gräsmattan, hur låter det eg. är det kanske ännu mer 'korkat' ???
Har du sedan någon uppfattning om hur mycket, 'stora mängder kalk' egentligen är, uttryckt per kvadrat eller nåt ditåt, alltså för att verkligen förändra pH i praktiken??
MVH
Klicka här för att svara