Som rubriken lyder, vilken typ av grund är det jag har i mitt nyinköpta torp? Torpet är byggt 1870, och grunden har så vitt jag vet aldrig renoverats.
Fram tills nu har jag trott att det är en gammal torpargrund, men efter att ha lyft på golvbrädorna ser det väl ändå mer ut som en mullbänk? Kan det vara en hybrid? Hittar spår av vad som ser ut som lera som jag antar använts för att klina upp till syllarna.
Fram tills nu har jag trott att det är en gammal torpargrund, men efter att ha lyft på golvbrädorna ser det väl ändå mer ut som en mullbänk? Kan det vara en hybrid? Hittar spår av vad som ser ut som lera som jag antar använts för att klina upp till syllarna.
Beror väl lite på hur huset står på backen. Ligger stockarna direkt på marken eller är dom på stengrund?A AlexanderHugo skrev:Som rubriken lyder, vilken typ av grund är det jag har i mitt nyinköpta torp? Torpet är byggt 1870, och grunden har så vitt jag vet aldrig renoverats.
Mullbänk känns ju rimligt.
https://saltarvet.se/2023/04/04/torpargrund-mullbank-konstruktion-underhall/
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 278 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 278 inlägg
Eftersom golvbjälkarna inte sitter i väggen så gissar jag på mullbänk.
Men om du gräver i böset i facken mellan bjälkarna, kommer det fram trossbotten (brädor) eller kommer du ner till jorden?
Men om du gräver i böset i facken mellan bjälkarna, kommer det fram trossbotten (brädor) eller kommer du ner till jorden?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grundmålad furupanel inomhus - vilken typ av färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Avfuktare krypgrund - vilken typ?
Byggnadsvård -
Vilken typ av fläkt i krypgrund för att cirkulera luft till kondensavfuktare?
Grund & Markarbeten -
Limfärg i tak - spackla? Vilken typ av primer/häftgrund? Hjälp!
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken typ av påväxt? I källare/krypgrund
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur