Jag har idag ett fristående kallförråd på ca 4x3m och är 30 år gammalt.

Har fått problem med fukt i förrådet pga av takskada och ska nu bygga om taket och ordna med ett vanligt sadeltak istället för ett plant tak. Denna bit har jag hyffsat bra koll på men det är värre med golvet.

Idag finns det inget golv utan det är jord/sand/grus som utgör "golvet" och det är i princip alltid lite fuktigt. Själva förrådsstommen står direkt på marken så det finns ingen luftspalt mellan mark och förråd. Vilken typ av golv rekommenderas i detta fall? Ska man gräva ur och lägga på grus/singel och sen isolera och lägga trägolv, eller ska man fylla på med sand och lägga stenplattor? Finns det bättre alternativ kanske?

Det fanns tidigare en del av förrådet som hade trägolv. Där var golvet lagt på en uppreglad ram men när jag rev den tidigare i år var den helt rutten.

Det jag vill undvika är fukten såklart och jag vill inte göra om bygget inom 10 år pga mögel/ruttet trä.

En variant är ju också att göra om kallförrådet till ett varmförråd om det underlättar för valet av golv.

/Farsan

Om man är inne på enkla lösningar så kanske det skulle fungera att lägga in vanliga trädgårdsplattor. Det kommer visserligen att bli viss fuktvandring i sådana men är de under tak brukar de vara rätt torra. Jag har sådana i carporten och har inga fuktproblem.

Annars kanske du kan regla upp ett golv av impregnerat trä. Kör NTR/A-klassade reglar mot jorden.

Vi har i vår trädgårdsbod vanligt trallgolv, 28x120 funkat bra för oss.

pelpet skrev:
Om man är inne på enkla lösningar så kanske det skulle fungera att lägga in vanliga trädgårdsplattor. Det kommer visserligen att bli viss fuktvandring i sådana men är de under tak brukar de vara rätt torra. Jag har sådana i carporten och har inga fuktproblem.
Lägger man plattorna direkt på sand då eller ska det vara någonting mer än sand?

pelpet skrev:
Annars kanske du kan regla upp ett golv av impregnerat trä. Kör NTR/A-klassade reglar mot jorden.
Vilken typ av underarbete rekommenderar du då? Och behövs det någon typ av ventilation då för att träet inte ska ta stryk?

MB77 skrev:
Vi har i vår trädgårdsbod vanligt trallgolv, 28x120 funkat bra för oss.
Vad har ni under trallgolvet?

Farsan skrev:
Vad har ni under trallgolvet?
NTR/A reglar som ligger på lite grus för att komma i våg, sedan skruvat golv på det.

Det var precis som MB77 gjort som jag hade tänkt.

Kör du sand som underlag så rekommenderar jag en rejäl laddning myrr granulat som underarbete. Myror gillar sand.

Jag hade lagt trädgårdsplattorna direkt på den jord/sand du har idag. Det är en billig och enkel lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.