283 läst · 3 svar
283 läst
3 svar
vilken typ av färg till staket runt altan?
Vi ska sätta upp ett staket runt vår altan och nu funderar jag över vilken typ av färg vi ska välja.
Började måla ett par stolpar med falu rödfärg färg "knut & foder". Men den känns som att den är rätt "smetig" även ett par veckor efter målning. Färgar av sig vid hårdare beröring samt att det blir fingeravtryck när man tar på den.
Vill ha en matt färg och som inte bildar en plasthinna. Helst en traditionell, beprövad färgtyp, så som man hade gjort "förr i tiden".
Började måla ett par stolpar med falu rödfärg färg "knut & foder". Men den känns som att den är rätt "smetig" även ett par veckor efter målning. Färgar av sig vid hårdare beröring samt att det blir fingeravtryck när man tar på den.
Vill ha en matt färg och som inte bildar en plasthinna. Helst en traditionell, beprövad färgtyp, så som man hade gjort "förr i tiden".
Medlem
· Västernorrland
· 2 143 inlägg
Det man gjorde med den typen av snickerier förr i tiden som är traditionellt och beprövat är linoljefärg.
Förvisso finns även en del plank och staket som är rödmålade med slamfärg också. Men det skulle jag anse är för avgränsningar som man inte är i så nära kontakt med och kan tänkas beröra så mycket som ett altanräcke.
Jag googlade lite för att kolla vad 'knut och foder' är för något. 'Vattenbaserad linoljefärg' låter allt annat än som något traditionellt och beprövat?
Förvisso finns även en del plank och staket som är rödmålade med slamfärg också. Men det skulle jag anse är för avgränsningar som man inte är i så nära kontakt med och kan tänkas beröra så mycket som ett altanräcke.
Jag googlade lite för att kolla vad 'knut och foder' är för något. 'Vattenbaserad linoljefärg' låter allt annat än som något traditionellt och beprövat?
ja nä det blev som sagt ett test.R Räknenisse skrev:Det man gjorde med den typen av snickerier förr i tiden som är traditionellt och beprövat är linoljefärg.
Får bli riktigt linoljefärg istället!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken typ av bruk sitter under plastfärgen jag slipat ned?
Byggmaterial & Byggteknik -
Grundmålad furupanel inomhus - vilken typ av färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla tak ventilationshuv, vilken typ av färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken färgtyp på fasaden?
Fasad -
Vilken färgtyp på fönster & foder? (bilder)
Fasad