691 läst · 2 svar
691 läst
2 svar
Vilken typ av byggnad bör jag söka för ???
Hej,
Sitter och planerar för att skicka in en ansökan till kommunen angående uppförande av en byggnad.
Den ligger på en släktings tomt och tanken är att koppla på sig med vatten och dylikt från dennes hus.
Byggnaden som vi vill uppföra är ca 65m2 +loft och en nockhöjd på 6m med kök toa och kamin.
Den kommer ligga utanför detaljplanerat område och utanför sammanhållen bebyggelse.
De närmsta 10 åren kommer vi ha detta som gäststuga, men det finns en möjlighet att detta kommer användas som bostad på sikt.
Vad bör jag smartast ansöka om att bygga mot kommunen?
komplementbyggnad, komplementbostadshus, fritidshus eller bostad?
Sitter och planerar för att skicka in en ansökan till kommunen angående uppförande av en byggnad.
Den ligger på en släktings tomt och tanken är att koppla på sig med vatten och dylikt från dennes hus.
Byggnaden som vi vill uppföra är ca 65m2 +loft och en nockhöjd på 6m med kök toa och kamin.
Den kommer ligga utanför detaljplanerat område och utanför sammanhållen bebyggelse.
De närmsta 10 åren kommer vi ha detta som gäststuga, men det finns en möjlighet att detta kommer användas som bostad på sikt.
Vad bör jag smartast ansöka om att bygga mot kommunen?
komplementbyggnad, komplementbostadshus, fritidshus eller bostad?
Kontakta din kommun och berätta vad du ska göra!
Det är skillnad på att kalla en byggnad för något och själva användningen.
Det är skillnad på att kalla en byggnad för något och själva användningen.
Hej,LaszloToth skrev:
Jag har talat med kommunen och de vill inte ge tydliga svar, de vill att jag ska söka för något och sen ska de ta ställning till om det är o.k
Jag vill inte gå på onödiga minor, utan kan jag söka ex. för komplementbyggnad och sedan om 10år enkelt omvandla detta till fritidshus, så slipper jag en massa tekniska krav etc..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken typ av avtal när vi ska dela brunn?
Arkiv: Fråga advokaten söndag 26 januari 20-22 -
Vilken typ av grund ska vi välja till tillbyggnaden.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Söka bygglov, vilken byggnadstyp och användningsområde?
Bygglov -
Tillbyggnad utan källare på hus med källare, vilken typ av grund?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vilken typ av grund för utbyggnad?
Grund & Markarbeten