545 läst · 7 svar
545 läst
7 svar
Vilken typ av besiktningsman skall jag välja?
Det gäller en besiktning av villa byggd 2008 som skall utföras på uppdrag av mig, köparen.
Det finns en överlåtelsebesiktning beställd av säljaren och utförd av Anticimex. Huset säljs också med dolda fel försäkring, men jag har många frågetecken. Huset verkar vara älskat och välskött, det är kanske jag som är paranoid.
Nu är det så att nuvarande ägare har installerat ett nytt, mycket flott badrum i huset. Men det framgår inte av besiktningen, och ingår inte heller i mäklarens dossier om arbetet utförts av fackman eller om det är ett hemmasnickeri. Det finns anmärkningar om installationen av golvbrunn vid tvättmaskin och avsaknande av skvallerrör vid den inbygga spolcisternen till toaletten.
En dolda fel försäkring täcker ju inte alltid fel i installationer för värme, vatten, avlopp, el, sanitet, vitvaror, ventilation, radon, eldstad och skorsten. Man har utfört stickprovskontroller på jordade eluttag (utan avvikelser). Den existerande braskaminen nämns över huvud taget inte i besiktningen vilket jag tycker är märkligt, den ser ny och fräsch ut men det är också allt jag kan säga om den.
Huset har vattenburen golvvärme, och vid besiktningen av teknikrummet så konstaterades det att el-centralen har jordfelsbrytare installerad, inget mer.
Hur hittar man en expert som kan täcka både en normal besiktning, och också kasta ett öga på elcentralen?
Det finns en överlåtelsebesiktning beställd av säljaren och utförd av Anticimex. Huset säljs också med dolda fel försäkring, men jag har många frågetecken. Huset verkar vara älskat och välskött, det är kanske jag som är paranoid.
Nu är det så att nuvarande ägare har installerat ett nytt, mycket flott badrum i huset. Men det framgår inte av besiktningen, och ingår inte heller i mäklarens dossier om arbetet utförts av fackman eller om det är ett hemmasnickeri. Det finns anmärkningar om installationen av golvbrunn vid tvättmaskin och avsaknande av skvallerrör vid den inbygga spolcisternen till toaletten.
En dolda fel försäkring täcker ju inte alltid fel i installationer för värme, vatten, avlopp, el, sanitet, vitvaror, ventilation, radon, eldstad och skorsten. Man har utfört stickprovskontroller på jordade eluttag (utan avvikelser). Den existerande braskaminen nämns över huvud taget inte i besiktningen vilket jag tycker är märkligt, den ser ny och fräsch ut men det är också allt jag kan säga om den.
Huset har vattenburen golvvärme, och vid besiktningen av teknikrummet så konstaterades det att el-centralen har jordfelsbrytare installerad, inget mer.
Hur hittar man en expert som kan täcka både en normal besiktning, och också kasta ett öga på elcentralen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 243 inlägg
Om du vill ha ett fullständigt utlåtande när det gäller el-centralen så behöver du nog ta in en elektriker med lång erfarenhet. Andra besiktningsmän brukar bara ha specialutbildning inom bygg-området även om de kan konstatera enkla saker som att det finns en jordfelsbrytare och använda enkla instrument.
Sen är det väl troligt att badrummet inte är gjort av ett företag som lämnat våtrumsintyg för då hade det antagligen stått i prospektet. Motsv. när det gäller braskaminen, den kan ha eldningsförbud eftersom den inte nämns. Båda delarna borde du ha frågat köparen om innan avtalsskrivandet. Du kan visserligen fråga nu men säljaren är nog mindre intresserad av att lägga tid på dig nu, även om det varierar.
Sen är det väl troligt att badrummet inte är gjort av ett företag som lämnat våtrumsintyg för då hade det antagligen stått i prospektet. Motsv. när det gäller braskaminen, den kan ha eldningsförbud eftersom den inte nämns. Båda delarna borde du ha frågat köparen om innan avtalsskrivandet. Du kan visserligen fråga nu men säljaren är nog mindre intresserad av att lägga tid på dig nu, även om det varierar.
Jag har inte skrivit något ännu, vill gärna ordna besiktning innan. Men jag håller med, skumt med våtutrymmet.BirgitS skrev:Om du vill ha ett fullständigt utlåtande när det gäller el-centralen så behöver du nog ta in en elektriker med lång erfarenhet. Andra besiktningsmän brukar bara ha specialutbildning inom bygg-området även om de kan konstatera enkla saker som att det finns en jordfelsbrytare och använda enkla instrument.
En dolda felförsäkring skyddar säljaren om köparen upptäcker dolda fel på fastigheten. En dolda felförsäkring har många undantag. Så rätt att göra en egen besiktning då den av säljarens utförda besiktning endast är till för att säkra för just dolda fel och noteringar om att köparen måste gå vidare med egna kontroller. Eldstäder och avlopp (enskilda) får man genom samtal till kommun om senaste besiktning/kontroll är ok. Våtrum är svårare att kolla utan att förstöra men byggt 2008 så en livslängd på 10 år så en status bra att ha. Vid skada så gör försäkringsbolaget egen utredning alla fall. Intyg i all ära men utförandet som gäller vilket är svårt att kolla i efterhand. Gällande el så efter 2000 så skall det vara enligt dagens moderna byggregler vilket ingår som kvalitetsansvarig uppgifter. Men kolla detta med kommun med hur kontrollplanen såg ut. Annars el besiktning.
Jag har läst på ocm dolda fel försäkringar och vet att det finns undantag. Det verkar också som att man kan bli bestraffad för dolda fel som normalt sett borde täckas av försäkringen om man inte gjort en egen besiktning. Badrummet är nytt, och verkar vara i ordning - fått svar från säljaren. Bostaden har enskilt vatten och avlopp som nyligen besiktats och renoverats under 2023-2024. Här finns all dokumentation tillgänglig.H Håbbe01 skrev:En dolda felförsäkring skyddar säljaren om köparen upptäcker dolda fel på fastigheten. En dolda felförsäkring har många undantag. Så rätt att göra en egen besiktning då den av säljarens utförda besiktning endast är till för att säkra för just dolda fel och noteringar om att köparen måste gå vidare med egna kontroller. Eldstäder och avlopp (enskilda) får man genom samtal till kommun om senaste besiktning/kontroll är ok. Våtrum är svårare att kolla utan att förstöra men byggt 2008 så en livslängd på 10 år så en status bra att ha. Vid skada så gör försäkringsbolaget egen utredning alla fall. Intyg i all ära men utförandet som gäller vilket är svårt att kolla i efterhand. Gällande el så efter 2000 så skall det vara enligt dagens moderna byggregler vilket ingår som kvalitetsansvarig uppgifter. Men kolla detta med kommun med hur kontrollplanen såg ut. Annars el besiktning.
Liknande trådar
-
Vilken typ av elslang/kabelskydd mellan hus och laddstolpe?
Laddboxar & Elbilar -
Vilken typ av skiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken typ av genomföringar för fönsterfoder i trä på plåtfasad?
Fasad -
Hjälp med vilken typ av rör/kopplingar/utkastare
Vatten & Avlopp -
Vilken typ av puts?
Byggmaterial & Byggteknik