Byggahus.se
Den här frågan har ju ältats här många gånger, men jag tror inte jag sett den ur den här vinkeln förut: Vilket material skulle du välja till en terrass om priset inte var viktigt, utan bara hur lättskött och snyggt det blir?

Bakgrunden är att min terrass nu renoveras och jag ska efter det lägga terrassgolvet. Jag har haft tryckimpregnerat, men jag är urless på att slipa och olja. Det är mycket möbler och växter som måste flyttas runt varje gång. Den är 55 m2 och ligger i syd-sydväst och har sol hela dagen. Jag har i princip uteslutit komposit då det kommer bli alldeles för varmt. Då det sannolikt kommer att bli dyrt att lyfta upp planken till 6:e våningen och få någon att lägga det så är jag beredd att betala rejält för att få något hållbart, lättskött och snyggt.

Jag är öppen för alla förslag och har läst på hyfsat mycket på nätet. Jag tycker att Accoya eller någon form av hardwood låter som att det uppfyller de krav jag har, men har inte sett någon som haft det som berättar om sina erfarenheter, så där är jag väldigt intresserad. Men som sagt: Om du fick välja valfritt material till din terrass utan att tänka på priset - vad skulle du ta?

• Terrass med trägolv och utemöbler, växter runtomkring, under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor terrass med tryckimpregnerade träplankor under en takkonstruktion av genomskinlig plast med solskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
orrnäsarn och 1 till
  • Laddar…
S
Accoya eller Kebony Clear.

• Gilla
eritor66
  • Laddar…
Kebony Clear. Gillar det kvistfria väldigt mycket. Skall till att klä om fasaden men då i Character, och även det kostar så man mår illa.

Vet tyvärr inte hur det står sig efter några år, men förhoppningsvis håller deras 30 års garantier.

• Gilla
eritor66
  • Laddar…
Sten- eller betongplattor.

Annars ek som är rejält linoljad.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S
Ek ger lätt stickor.

• Gilla
Inger Lindholm och 1 till
  • Laddar…
Utomhusklinker eller stenplattor. Tänk en takterrass vid Medelhavet.

• Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ek ger lätt stickor.
Sant. Jag tänkte mest på slitstyrka och utseende.

Al eller asp med samma behandling ger betydligt mindre stickor och tål temperaturväxlingar, de finns t o m i trallsortiment (utan olja).

• Gilla
eritor66
  • Laddar…
Terasso!

• Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
W
Mönsterbetong håller garanterat:crysmile:

• Gilla
RoLu53 och 1 till
  • Laddar…
A
Med obegränsad budget, inklusive kostnad att leja ut det, hade jag valt sten alla gånger.

• Gilla
mawno
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Med obegränsad budget, inklusive kostnad att leja ut det, hade jag valt sten alla gånger.
Tror det blir alldeles för tungt och varmt, det ligger högst upp i ett hus från 1926 :)

A
eritor66 eritor66 skrev:
Tror det blir alldeles för tungt och varmt, det ligger högst upp i ett hus från 1926 :)
Till rätt pris är allt möjligt.

• Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Till rätt pris är allt möjligt.
Hahaha, det har du ju rätt i såklart! Med kylanläggning under så att man kan gå barfota utan att bränna sig :D

• Gilla
Donn
  • Laddar…
eritor66 eritor66 skrev:
Hahaha, det har du ju rätt i såklart! Med kylanläggning under så att man kan gå barfota utan att bränna sig :D
Sandsten är mjukt att gå på och blir inte så varmt. Tungt är det dock.

Cheesen
https://www.svenskttra.se/publikationer-start/tidningen-tra/2017-2/kunskap-trall/

Men vad är det för fel på tryckimpregnerat? Jag tvättar bara våran trall vartannat år, har aldrig oljat den och den är hur fin som helst. Olja ska man för övrigt undvika på trall som torkar ur har jag fått lära mig då oljan binder smuts och får allt att mörkna. Du får ingen märkbar ökad livslängd om du oljar en tryckt trall utan det är mest estetiskt.

Undvik lärk och ek. Det är trädslag som jag vet ger en oskön yta med åren, stickor och flisor kommer gärna upp.

Om jag fick välja utan att tänka på priset så blir det mahogny eller teak som får rejält med båtfernissa på sig...

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.