Byggahus.se

Vilken trådlös dimmer

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej

Ska precis göra iordning en hall där det sitter två takdosor som styrs via två trappkopplade brytare. Problemet är att båda brytarna sitter på "fel" ställen efter att dörrhålen har flyttats på.

Tanken som en elektriker gav mig var att ta bort båda apparatdosorna och skarva rören i väggen, sedan sätta upp en trådlös brytare/sändare på rätt ställe, med en dimmerpuck/mottagare i ena takdosan. Elektrikern kopplar gärna in detta men vet inte vad man ska ha för något (en äldre herre).

Jag försökte själv hitta vad man kan använda men förstår inte hälften av det som skrivs...

De frågor som jag har är:
    - Vilket system fungerar bäst. Eltako eller Elko?
    - Om jag har förstått rätt kan eltakos knappar passa med elkos plus och rs ramar som vi har i huset?
    - Vad behöver jag? Det verkar ju enkelt med en brytare och en dimmer puck, men vilka exakt är det jag behöver? Det finns ju en uppsjö av komponenter och förstår man inte specarna är det helt omöjligt att veta..

Var och frågade på två butiker där de säljer belysningsmaterial och uttag/brytare, men de hade ingen kunskap om trådlösa system.

Tack på förhand för er hjälp,
    Johan

2. M
    Medlem · Nivå 11
    Titta på Schneiders Connectsystem. Du behöver en dimmerpuck och två sändarpuckar om jag tänker rätt.
    Det kanske finns en sändarpuck med en kanal men jag hittar den inte nu.
    Då kan du använda Elkobrytare med återfjädring, eller vilka brytare som helst för den delen.

Redigerat 22 feb 2015 10:13
    • Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 1
    Strålande, tack för svar.

Nu tänkte jag ta bort båda befintliga strömbrytarna (eftersom de sitter på fel platser) och ersätta med en trådlös brytare, men då borde väl följande fungera istället för sändarpuckarna?

http://elbutik.se/product.html/exxact-connect-tryckknapp

Eller tänker jag fel? Måste jag inte ha en dosa med tråd till för att köra med sändarpuckarna?

Tack

4. M
    Medlem · Nivå 11
    Du tänker rätt. :)
    Jag trodde du ville ha Elko Plus, därför föreslog jag inte Exxact-tryckknapparna. De fungerar utmärkt om du inte behöver ha Elko Plus och du slipper dra trådar eftersom tryckknapparna har batterier. Dessutom vet jag att du kan ha flera olika tryckknappar till samma dimmerpuck, så där har du lösningen.