Vi är på jakt efter en ny hylla hem till oss och jag snubblade på följande koncept som jag gillar:
Nu visar det sig att detta bara är ett koncept och att det inte finns till salu så jag funderar på att göra det själv (eller iallafall beställa det själv).
Att ta fram själva designen i t.ex sketchup fixar jag utan problem men den stora frågan är vem man skall vända sig till för att få det producerat? Jag tror att exemplet ovan är tillverkat i corian vilket verkar lite väl extremt (=dyrt) för mig.
Skulle det funka med plywood som man böjer under värme? Är det dyrt att få det tillverkat i så fall?
Kort sagt, vilka material tror in skulle fungera för ovanstående och vem vänder man sig till för att få det gjort?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu visar det sig att detta bara är ett koncept och att det inte finns till salu så jag funderar på att göra det själv (eller iallafall beställa det själv).
Att ta fram själva designen i t.ex sketchup fixar jag utan problem men den stora frågan är vem man skall vända sig till för att få det producerat? Jag tror att exemplet ovan är tillverkat i corian vilket verkar lite väl extremt (=dyrt) för mig.
Skulle det funka med plywood som man böjer under värme? Är det dyrt att få det tillverkat i så fall?
Kort sagt, vilka material tror in skulle fungera för ovanstående och vem vänder man sig till för att få det gjort?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 952 inlägg
Radierna ser lite väl snäva för att göras i något trämaterial.
Varmbockad plast skulle jag tippa att det går att göra hyllan av.
Protte
Varmbockad plast skulle jag tippa att det går att göra hyllan av.
Protte
Tror du? Denna har de ju gjort i trä.prototypen skrev:
http://feber.se/pryl/art/253711/cykel_av_bok/
Den cykleln kostar 70000 DOLLAR! Det får du ju ett flygplan för. Då kan man nog kosta på sig lite mek med att basa träbitarna till rätt form.
Hur stort är det där trädet? Som hylla betraktad verkar det helt värdelöst. Om det är så stort som det verkar (dvs det finns plats att ställa en bok på de horisontella ytorna) så fyller det en hel vägg, men har knappt några ytor att verkligen ställa saker på. Man får också tänka på att det inte alls kommer att se lika coolt ut när det är fullt med prylar på det.
Hur stort är det där trädet? Som hylla betraktad verkar det helt värdelöst. Om det är så stort som det verkar (dvs det finns plats att ställa en bok på de horisontella ytorna) så fyller det en hel vägg, men har knappt några ytor att verkligen ställa saker på. Man får också tänka på att det inte alls kommer att se lika coolt ut när det är fullt med prylar på det.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skissade ihop en lite form i SketchUp.
Formen sätts ihop med gängstång.
För trädet skulle jag har gjort två formar, en 180 grader enligt bild och en 90 grader.
Var annat faner hellimmas (båda sidor)och läggs korsvis....
Har man skarpa böjar sprutar man lite vatten på fanéret så undviker man sprickor/bryt...
För formen ovan behöver man ett pressbord med press både uppifrån och från sidorna...
Produkter som diskuteras: "gängstång"

Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden